responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 244


هر يك از اولاد قرار دهد نسبت به قسمت اولاد ديگر به شرط موت او ، كه اگر بميرد ، و او زنده ، فسخ كنند وملك در حكم ملك پدر شود و بالارث ببرد ، چه صورت دارد ؟
جواب : على الظاهر مانعى ندارد . لكن به فسخ كه بر مىگردد بر پدر ، مشترك مىشود ما بين وراث پدر كه از جملهء آنها زوجه او است كه مادر باشد ، اگر از منقولات است و از جمله همان پسرى است كه فوت شده است . و حصه او بالارث منتقل مىشود به مادرش ، اگر وارث ديگر نداشته باشد .
و اگر شرط كند بر هر يك كه عند موت او آنچه منتقل به او شده است برسد به برادرش ، اين محذور مرتفع است . و لكن خالى از اشكال نيست ، از جهت لزوم توقيت ملكيت ، هر چند ممكن است دفع آن به اين كه اين تقييد ملكيت [ است ] كه لازم آن توقيت است . و آنچه باطل است ، توقيت صريح است . كما اين كه اشكال ديگر كه آن اين است كه اين شرط منافى شرع است ، از جهت اين كه به موت مالك بايد مال او برسد به ورثه او ، پس اين شرط مخالف با ادله ارث است ، مدفوع است به اين كه لازم اين شرط ، قصور ملكيت است بر وجهى كه قابل انتقال به وارث نيست ( والله العالم ) .
< / السؤال = 9379 > < / السؤال = 9377 > < السؤال = 8965 > < السؤال = 8967 > سؤال 388 : جد ، ملكى را به نوه هاى پسرى خود انتقال مىنمايد . ملك مذكور را به تصرف پدر اطفال كه اولاد جد است داده ، چندى در تصرف پدر اطفال به ملكيت عمل مىشد .
بعد جد ، ملك منتقل اليه را فروخت . آيا اين مبايعه صحيح و نافذ است ، يا آن كه بعد از انتقال ، معامله غير مشروع است ؟
مستدعى ام آنچه حكم مسأله است مرقوم فرمائيد .
جواب : هر گاه از براى جد ، در آن انتقالى كه كرده است ، خيار فسخ بوده است ، بيع او محكوم است به صحت ، و اين كه فسخ كرده است و بعد فروخته است .
و اگر انتقال او قطعى و بدون خيار بوده ، پس اگر آن اولاد ، كبار بودند ، بيع او فضولى است و محتاج است به امضاء آنها ، و اگر اولاد صغار بودند و جد از باب ولايت ، با ملاحظهء مصلحت آنها فروخته است ، صحيح است .
و هر گاه انتقالى به اولاد شده است و معلوم نيست كيفيت آن ، از خيار فسخ داشتن و

244

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 244
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست