responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 239


جواب : فعل وصى ، محمول بر صحت است ، خصوصا هر گاه امانت گذاشتن ، محل خطر و تجارت كردن به آن ، متحمل الخسارة باشد . و بنابر اين ، صغير حقى در ربح تجارت ندارد چون شريك نيست . چنانچه حق مطالبه تنزيل هم ندارد .
و بعد از موت وصى هم ، حقى در ربح تجارت ندارد . چون مال او در ذمه وصى است .
غاية الامر حق دارد در تركه او ، كه بايد طلب او از تركه داده شود . و اختيار ادا ، با وارث است .
مىتواند دين او را از غير نقود موجوده بدهد . و بر فرض تعلق حق او به نقود موجوده ، شريك در ربح آن نمىشود . چون تعلق حق ، موجب شركت در مال نيست . و استحقاق با مخارج الى زمان الكبر والرشد هم ندارد . مگر آن كه معلوم شود كه وصى بوجهى از وجوه شرعيه ملزمه ، بر خود لازم كرده باشد تحمل مخارج او را الى حين البلوغ والرشد مطلقا ( والله العالم ) .
< / السؤال = 9423 > < / السؤال = 8973 > < / السؤال = 8637 > < السؤال = 9377 > < السؤال = 9379 > سؤال 384 : در خصوص يك طغرا سواد مطابق اصل ، كه در صفحه مقابل مسطور است ، وبغير از آن ، سندى ديگر هم در دست نيست ، از قرار تاريخ آن ، در عام وفات حاج مذكور در شدت مرض موت نوشته و اتفاق افتاده چونكه لاعلى التعيين است :
اولا ، آن كه معين نيست وصيتنامه است يا صلحنامه ، و بر فرض صلح ، مصالح له معين نيست .
ثانيا ، وجه مصالحه معين نيست . و هم چنين شروطاتى مبهم قرار داده : اولا ، به دو دختران بزرگ ، معين نيست چه قدر داده شود . ثانيا ، زوجه دائمى متوفى صاحب جنين است . غير از ربع حقوق آن چيزى فهميده شده اولا ، در عقديه ، يك صد و سى تومان در ورقه مسطور است و حال آن كه مطابق ورقه عقدنامه كه طلبكار است ، يك صد و پنجاه تومان مىخواهد . ثانيا ، در بقيه پانصد تومان ، رخوت خود او را قيمت كرده و حال آن كه رخوتى نيست به غير از جزئى ، و در بقيه شروطات ، به نظر دقيق معين مىشود كه چه اندازه مبهم است . و بر فرض صحت آنها در صورت عمل نكردن به شروطات ، آيا خيار فسخ براى ورثه خواهد بود يا نه ؟
" به صلح شرعى منتقل نمود حاجى سيد محمود تاجر كاشانى ، تمام ما يملك خود را از منقول و غير منقول ، از نقد و جنس وملك ، سواى خانه هاى متعدده مفصله در ذيل ، و اثاث البيت هر خانه كه به عقد جداگانه هر يك انتقالى يافته از قرار تفصيل آتى ، ولى اموال بتمامها ،

239

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 239
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست