responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 240


از ملك و نقد و مطالبات از هر جهتى از جهات ، بعنوان صلح انتقال يافت به چهار نفر اولاد امجاد جناب حاجى و هم حاجى آقا جلال و آقا مهدى و آقا محمد و آقا احمد ، به شرائط آتيه :
اول آن كه يك طاق و يك سرچشمه از آب وملك مزرعه ، آب ، آب شيرين از مزارع كاشان ، ملكى و متصرفى جناب حاجى كه من حيث الاشتهار ، معين است ، حبس نمايند . مدت و تصرف ، حاجى آقا جلال وصى حاجى بوده باشد تا مدت يكصد سال ، و بعد از فوت وصى در تصرف سائر اخوان اولاد جناب حاجى ، به طريق الاكبر ثم الاكبر . و بعد از انقراض طبقه أولى در ميان اولاد اولاد باشد به همان ترتيب ، و منافع آن مصرف روضه و قرآن و زوار ابى عبد الله عليه السلام به نحوى كه صلاح بدانند صرف شود . وايضا مبلغ دو هزار تومان در ظرف دو سال به مصرف صوم وصلاة وحجة و مظالم و خمس و سهم امام عليه السلام داده شود .
شرط ديگر آن كه به هر يك از دو دختران بزرگ ، وجهى از قرار تفصيل آتى داده شود : اما دختر كوچك ( مريم نام ) ، تا پنج سال بعد از فوت ، سالى پنجاه تومان داده شود و بعد از پنج سال ، مبلغ پانصد تومان به او داده شود .
شرط ديگر ، مبلغ پانصد تومان پول موصوف ، به عيال دائمى جناب حاجى داده شود به اين تفصيل كه : يك صد و سى تومان از بابت مهريه را نقد و ما بقى پانصد تومان از رخوت 1 متصرفى خود ايشان به ايشان داده شود . و اگر زائد است ، به مريم بدهند .
اما طفل جنين هر گاه پسر است ، تا پانزده سال ، سالى پنجاه تومان ، بعد از بلوغ ، هزار تومان به او داده شود . و هر گاه دختر است ، تا مدت نه سال ، سالى پنجاه تومان ، بعد از بلوغ ، پانصد تومان داده شود . و در صورت ذكوريت آن طفل ، يك قطعه زمين مقابل خانه حاجى ، بعد از پانزده سال ، هر يك از اخوان ، پنجاه تومان مصرف بنائى آن محل كرده به طفل واگذارند .
و صيغه جارى شد . و خيار فسخ تا ده سال ، براى شخص خود حاجى مصالح است .
توضيح آن كه 2 تمامى مصارف مزبوره از بين چهار نفر مصالح لهم است . و از جانب آقا


1 . رخوت ، به ضم راء ، به معنى رخت آمده ، و رخت نيز به معناى اثاث البيت و لوازم منزل است . ر . ك : لغت نامهء دهخدا ، ج 26 ، ص 346 و 327 . 2 . از پاسخ مرحوم سيد بر مىآيد كه از اينجا به بعد ، عباراتى است كه در حاشيه وصيتنامه بوده و به هنگام چاپ ، در متن آورده شده است .

240

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 240
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست