نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي جلد : 1 صفحه : 122
دارد ، يا نه ؟ جواب : با فرض اين كه قصد روزه نكرده اگر همه مفطرات را ترك كرده باشد ، اظهر عدم وجوب كفاره است ، به جهت عدم صدق افطار به مجرد عدم نيت صوم . و حكم كفاره در أخبار معلق است بر افطار ، يا بر عناوين خاصه از اكل ، وشرب ، و جماع . لكن احوط دادن كفاره است چنانچه [ چنان كه ] بعضى تقويت كرده اند ، از جهت اين كه ممكن است كه مراد از من افطر فعليه كذا كه در أخبار است من لم يصم باشد . وأما اگر با عدم قصد صوم ، ايجاد يكى از مفطراتى كه كفاره دارد كرده باشد مثل : اكل و شرب و جماع ونحو اينها پس اقوى وجوب آن است ، چون در بعض أخبار آن تعليق حكم شده است بر ايجاد بعض عناوين خاصه در نهار رمضان . مثل قوله عليه السلام : " من جامع في شهر رمضان معتمدا فعليه كذا 1 " و در اخبار ديگر كه فرموده است : " من افطر . . . " 2 . ظاهر اين است كه مراد من اوجد ذات المفطر است يعنى من اكل او شرب مثلا ، نه اين كه مراد ايجاد مفطر به وصف المفطريه تا گفته شود كه : با عدم روزه صدق عنوان افطار نمىكند . ( والله العالم )
1 . اشاره است به رواياتى نظير ، وسائل الشيعة ، ج 7 ص 35 روايت 1 . 2 . وسائل الشيعة ، ج 7 ، ص 36 ، روايت 3 .
122
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي جلد : 1 صفحه : 122