responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 12


صورت دارد ؟
جواب : مانعى ندارد ، چرا كه حكم هر يك درباره ديگرى نيز جارى و ممضى است .
< / السؤال = 5269 > < / السؤال = 75 > < السؤال = 112 > سؤال 11 : شخص عامى اگر از عالمى مسأله اى سؤال نمايد لازم است كه به فتواى مفتى او كه تقليد مىكند ، يا آن كه تكليف او تقليد آن مفتى است ، بگويد ، يا آن كه آن عالم مىتواند به فتواى مفتى خود جواب بگويد ، يا آن كه اگر مجتهد است به رأى خود جواب بدهد ؟
و بر هر تقدير ، لازم است در جواب ، كه مفتى را معين نمايد براى سائل ، يا نه ؟ بعضى از عوام هستند كه اصلا تقليد مجتهدى نمىكنند و معنى تقليد را نمىدانند و گاهى مسأله از عالم مىپرسند [ در اين صورت چه بايد كرد ؟ ] جواب : بر فرض اين كه آن عامى ، تقليد صحيح كرده است و مفتى او جايز التقليد باشد ، يا محتمل باشد كه چنين است ، واجب است به رأى مجتهد خود عامى جواب بگويد ، اگر بداند ، چرا كه حكم درباره او آن است ، پس جايز نيست كه به غير آن او را وادارد . و اگر تقليد صحيح نباشد ، به معنى اين كه مجتهدى كه تقليد او مىكند معلوم باشد كه جايز التقليد نيست مىتواند كه به فتواى مجتهد ديگرى كه جايز التقليد است ( اگر چه خود مسئول باشد ) جواب بگويد ، بلكه لازم است از باب ارشاد جاهل .
وعلى الظاهر لازم نيست كه مفتى را از براى او معين كنند ، بعد از آن كه بداند كه تقليد مىكند ، غاية الامر خيال مىكند كه مفتى او فلان است و در واقع شخص ديگرى است ، و احوط تعيين است . و اگر هيچ تقليد نكرده ، يا معنى تقليد را نمىداند بايد او را ارشاد كرد ، اگر چه بعيد نيست كه جايز باشد قناعت به ذكر فتواى مجتهد جايز التقليد و وادارى او را بر عمل ، اگر چه معنى آن را به او نفهمانند . ( والله العالم ) .

12

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 12
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست