نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 82
صورت اولى واحوط است بلكه البته دو ركعت نماز نشسته را بكند . [1] ودر رساله عربى سركار در حكم اين صورت عبارت اين است : فركعتين جالسا او ركعة قائما مخيرا بينهما على الاشهر وركعة قائما على الاحوط بل الاظهر . [2] وظاهراً مخالف يكديگرند عمل به كدام يك بايد نمود ؟ ج : بلى اين دو عبارت مخالف يكديگرند وصحيح عبارت هدايه است وسبب اين اختلاف آن شده كه عبارت مستند الشيعه كه هدايه از آن نوشته شده ابتداى آن ظاهراً موافق وسيله [ بوده ] وابتدا هدايه موافق ابتداى مستند نوشته شده ووسيله از روى هدايه نوشته شد بعد از مدتى كه تأمّل در تمام عبارت مستند شد عبارت هدايه تغيير داده شد ونسخ وسيله چون بسيار متعدد ومنتشر شده بود چنين ماند در اين عرض قليلى از نسخ او تصحيح شده وتتمه مانده است . والله العالم . ( 107 ) س 30 : بفرماييد كه در عدالت شخص آيا همين ظهور حسن حال وآثار صلاح وسداد وميل به خيرات ومبرّات كافى مىباشد هر چند بدانيم كه تقليدش در مسائل ضروريه درست نيست يا اين كه بر تقدير علم بعدم صحّت تقليدش عادل نمىباشد ونه شهادتش قبول مىتوان نمود ونه به اذانش اعتماد توان كرد ؟ ج : با وجود عدم صحّت تقليد چه ظهور حسن حال وكدام آثار صلاح وسداد وكدام عمل او خير ومبرت مىباشد ؟ وچنين شخصى البته فاسق است وچگونه فاسقى . اگر هر فاسقى به واسطه يك فعل يا ترك فاسق مىشود چنين شخصى عبادات واجبه او كاملًا فاسد وبه واسطه فساد هر عبادتى او را فسقى
[1] وسيلة النجاة نسخه خطى [2] هداية الشيعة نسخه خطى ص 70
82
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 82