نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 39
وآب قليلى كه آن شيره داخل آن شده نيز نجس است اجماعاً وهر گاه شيره جامد باشد وروان نباشد ، همه شيره نجس نيست بلكه همان موضعى كه فضله بر روى آن است نجس است وبس واگر آنجا را بردارند تتمه پاك است وآن چه به آب داخل شده اگر از آن تتمه است آب پاك است اجماعاً واگر از آن مكان نجس است آب نجس است اجماعاً والله العالم . ( 46 ) س 46 : سركار شما در وسيلة النجاة فرموده ايد : اگر موضع وضو نجس باشد وآب بر آن ريخته شود به جهت وضو هم وضو بعمل مىآيد وهم موضع وضو پاك مىشود اگر نجاستى باشد كه يك بار شستن آن كافى باشد ، واگر دو بار آب ريخته شود پاك مىشود ووضو هم درست است اگر نجاستى باشد كه بايد دو بار شست . بفرماييد كه هر گاه موضع وضو نجس باشد به نجاستى كه دو دفعه بايد شست در شستن اول وضو به جا آورده مىشود اگر چه در طهارت آن موضع محتاج به شستن ديگر باشد يا وضو بعمل نمىآيد مگر به شستن دوم . ج : هر گاه نجاست جرم نداشته باشد وآب به اصل بشره برسد وضو به شستن اول بعمل مىآيد اگر نيت آن را داشته باشد والله العالم . ( 47 ) س 47 : بفرماييد كه هر گاه شخصى انگشت خود را در حالتى كه ملوث بوده بمنى در سوراخ دماغ خود داخل نمود نسياناً وسوراخ دماغ پر از خون بود وبعد از آن انگشت خود را تطهير نمود ووضو ساخت ونماز كرد وفراموش كرد كه دماغ خود را تطهير نمايد آيا شرعاً نماز او صحيح مىباشد يا نه ؟ ونيز بفرماييد دليل وسرّ آن چه مىباشد كه وضو ساختن از آب در ظرف غصبى صحيح است مگر آن كه ظرف منحصر در غصبى بوده باشد وممكن نباشد اخذ آب از ظرف غير غصبى در اين صورت وضو صحيح نمىباشد . وبفرماييد كه هر گاه كشمش در آب بجوشد وشيره بدهد مىتوان خورد يا نه ؟
39
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 39