نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 34
ودر صورتى كه مرد مسلم به جهت ارتداد نجس شد خواه به مطلق ردّه گفتن هم چنانكه مذاهب جمعى است يا به خروج از نحله اسلام ، ديگر پاك نمىشود وتوبه آن ظاهراً قبول نمىشود مگر اين كه مرتد ملى باشد . واما از ثانيه سرگين حيوانات حلال گوشت هر گاه نجس شد به نجاست عارضه آفتاب آنها را پاك نمىكند اگر چه نجاست بى جرم باشد وتطهير آنها بجز به آب نمىشود پس اگر مثل سرگين شتر يا الاغ متفرق الاجزاء نباشد به ريختن آب بر ظاهر آنها پاك مىشود واگر نجاست به باطن سرايت كرده باشد بايد آب با بقاء اطلاق به باطن برسد اگر تطهير باطن را خواهند واگر داخل آب كر يا جارى كنند كه آب به همه اجزاء آن برسد پاك خواهد شد . واما جواب از ثالثه بلى در صورت مسطوره سركه آن ظرف نجس مىشود وهمچنين در صورت سراشيب كردن . واما از رابعه بلى آن زمين پاك مىشود به جريان آب بر آن . واما از سابعه ( كذا ) ترشى به تلخ شدن اصلًا نجس نمىشود مادامى كه مست كننده ومصداق شراب مسكر نشود . واما از ثامنه آن سركه اصلًا پاك نيست بلكه نجس است . واما از تاسعه وضو وغسل از آب غصبى باطل است به تفصيلى كه در مقام آن بيان كرده ام خواه آب مباح يافت شود يا نه . ( 43 ) س 43 : ونيز بفرماييد كه هر گاه كسى در چيزى علم داشته باشد به نحوى مثل آن كه عالم باشد به طهارتش يا نجاستش وبعد از آن عالم شود به خلافش مثلًا به نجاست در صورت اول ، يا به طهارت در صورت دوم . يا به جهت ورود متنجس يا مطهر . يا آن كه نفس علم مبدل شود به علم به خلاف ، وبعد از حصول علم ثانى شك طارى شود . يا به جهت شك در ورود مطهر تازه يا متنجس تازه .
34
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 34