نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 206
وهمچنين طسق طاحونه [1] خمس دارد ؟ ج : بلى آن چه از خرج سال زياد آيد خمس دارد . ( 317 ) س 20 : شخصى سيد عيال بار است وآبرو دارد واز وجه خمس وزكات گذران او مىشود ، آيا مىتواند از وجه خمس يا زكات اين قدر بگيرد كه بالاپوش يا شالى كه زىّ او باشد بگيرد يا نه ؟ ج : بلى مىتواند از خمس بگيرد واز زكات سادات بگيرد وشال وبالاپوش درست كند ، بلكه اگر محتاج به اسب وغلام هم باشد وزىّ او باشد مىتواند از وجه خمس بگيرد ، وهمچنين كنيز ومهمان خانه وهر چه موافق زىّ او باشد . ( 318 ) س 21 : سنگ آسيا خمس دارد يا نه ؟ بيان فرماييد . ج : بلى ، هر كه سنگ از او مىگيرد بايد خمس بدهد بعد از آن كه به قدر بيست دينار كه بيست باجاغلو ( 2 ) باشد بدست او آمده باشد ، بعد از وضع خرج سنگ گرفتن ، آن چه مانده خمس مىدهد . ( 319 ) س 22 : كسى را كه مطلع باشى كه زكات مال يا خمس آن را نمىدهد ومال او به خمس يا زكات رسيده واقرار دارد آيا مىتوان از نان او خورد ؟ ج : بلى مىتوان خورد على الأقوى ، چه شركت فقراء بنا بر اقوى شركت لا على التعيين است نه شركت بالاشاعة . ( 320 ) س 23 : املاك مجهول المالك كه در معموره وآبادانى بوده باشد آيا تصرّف در آنها محتاج باذن حاكم شرع جامع الشرايط است يا آن كه از براى آحاد مسلمين هم جايز است بدون اذن تصرّف در آنها ؟
[1] طاحونه آسياى آبى . طسق آسيا وجه معينى كه آسيابان به شاه باج مىدهد . وگويا در اينجا سهمى باشد كه آسيابان به مالك آسيا مىدهد . به لغت نامه ء دهخدا رجوع شود . ( 2 ) به مسأله ء 253 رجوع شود .
206
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 206