responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي    جلد : 1  صفحه : 164


مسأله تفصيل است ؟
ج : مادامى كه همهمه امام را مىشنود قرائت واجب نيست بر او بلكه به استماع صوت بدون سماع قرائت وتميز كلمات وحروف ، قرائت مستحب است يا مباح وباسماع قرائت مكروه است بنا بر اقوى ووقتى كه همهمه را نشنود قرائت واجب است واگر بعضى از همهمه را بشنود وبعضى را نشنود باز واجب نيست مگر اين كه آن چه را مىشنود بعض بسيار نادرى باشد كه قدر محسوسى در جنب آن چه نمىشنود نداشته باشد كه در اين صورت قرائت نيز واجب است . والله العالم .
( 239 ) س 162 : اگر چنانچه در بين كلمه قرائت صلاة عطسه يا سرفه اتفاق بيفتد كلمه را از اول عود بايد نمود يا آن كه تمام نمودن كلمه مجزى است وبر فرض عود سجده سهوى از براى آن لازم است يا نه ؟
ج : بايد كلمه را از سر بگيرد مگر اين كه بسيار فاصله اندك باشد مثل نفس كشيدنى وبه جهت عود كلمه سجده سهو نه لازم است ونه مستحب واين زيادتى نيست كه موجب لزوم سجده سهو يا استحباب آن بشود چنانچه در مقام خود مبين نموده ام . والله اعلم .
( 240 ) س 163 : در شك ما بين خمس وست حكم چه چيز است ؟
ج : اگر داخل ركوع شده باشد نماز او باطل است به جهت زيادتى ركعت يقيناً واگر داخل ركوع نشده باشد بنا را بر كمتر مىگذارد كه پنج باشد پس مىنشيند ونماز را تمام مىكند وسجده سهو مىكند ومىخواهد قبل از بنا مىنشيند تا شك ميان چهار وپنج شود بعد از سجود باز نماز را بنا بر چهار مىگذارد وتمام مىكند وسجده سهو مىكند واين محض تفاوت در عبارت است والَّا حكم همان بنا بر كمتر گذاشتن است ونماز را تمام كردن وسجده والَّا ركعت در هر دو صورت منهدم مىشود .

164

نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي    جلد : 1  صفحه : 164
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست