نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 144
مباح مىباشد يا نه ، چه بداند وجه اجاره حرام است وچه نداند ، ودر هر شقّى چه حكم دارد ، ورفع مشغول ذمّگى من مىشود يا نه ؟ ج : دادن پول حرام در عوض اجاره ء پول خانه باعث فساد عبادت نمىشود ، خواه بداند صاحب خانه ويا نداند ، وبه خصوص رفع مشغول ذمّگى اگر صاحب خانه تصريح كند به بريء الذّمه كردن در صورت علم او به حرمت بريء الذمّة مىشود ، واگر تصريح نكند يا بكند وچنان داند كه وجه حلال است رفع اشتغال ذمّه بر من معلوم نيست ، وبايد در مسأله تأملى تام بكنم كه حال ميسّر نبود . ( 209 ) س 132 : چه مىفرماييد در اين مسأله شرعيه كه هر گاه زيد نمازى را كرده وبعد از نماز يقين كرده كه دو سجده از او فوت شده است سهواً وليكن نمىداند كه از يك ركعت اين دو سجده از او فوت شده است كه تا ركن نماز فوت شده باشد تا اين كه نماز او باطل باشد ، يا از دو ركعت فوت شده است تا اين كه نماز او صحيح باشد وسجده ء سهو بعمل آورد ، آيا در اين صورت بنا را به كدام از اين دو صورت گذارد ، وهر گاه در بين نماز براى مصلى اين صورت رو بدهد ، بعد از آن كه داخل ركن ديگر شده باشد چه بايدش كرد ؟ صورت اول ) كذا ( با دليلش بيان فرماييد ؟ ج : در صورت اول نماز او باطل است ، به جهت اين كه اصل بطلان نماز است ، به هر نقصى كه در افعال آن حاصل شود ، زيرا كه بعد از حصول نقص موافق مأمور به نخواهد بود ، ونمىخواهيم از بطلان مگر عدم موافقت مأمور به ، وخروج بعضى صور به دليل مضر به اصل نيست ، وما نحن فيه دليلى ندارد ، واطلاق روايت معلَّى بن خنيس ( 1 ) نيز كه حكم شده به بطلان نماز در صورت نسيان سجده وتذكر بعد از ركوع مثبت مطلوب است ، چه لازم است عمل به
( 1 ) تلخيص الوسائل ، 4 / 532 .
144
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 144