نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 116
( 150 ) س 73 : كسى در نماز اخفاتيه جماعت كه بايد ذكر بگويد در دو ركعت اول عمداً قرائت كند ، نماز او چه صورت دارد ، يا در جهريه ء نماز جماعت كه بايد گوش بكند در وقتى كه صداى امام شنود عمداً قرائت كند ، نماز او صحيح است يا نه ؟ ج : بلى ، صحيح است بنا بر اقوى ، مگر هر گاه مقلد مجتهدى باشد كه قرائت را در دو موضع مذكور جايز نداند . ( 151 ) س 74 : ادغام در حروف يرملون واجب است يا نه ؟ ج : حق آن است كه واجب نيست ، وقول به استحباب آن دور نيست ، واحتياط در ادغام كردن است . والله العالم . ( 152 ) س 75 : وقف ووصل هم واجب است يا نه ؟ ج : گويا مراد سائل اين است كه آيا وقف در مواضعى كه قرّاء موضع وقف گفته اند واجب است يا نه ، ودر مواضعى كه وصل كرده اند آيا وصل واجب است يا نه ، وحق آن است كه هيچ يك واجب نيست ، پس در مواضع وصل وقف مىتوان كرد ، ودر مواضع وقف به وصل مىتوان قرائت كرد واگر چه موضعى باشد كه به اصطلاح قرّاء وقف لازم باشد . والله العالم . ( 153 ) س 76 : نماز ميت بر همه كس است يا نه ، در صورتى كه ولىّ به شخصى اذن داده باشد كه بكند ، آيا در اين صورت آن شخص مأذون كه بايد نماز كند واشخاص ديگر كه به موافقت او نماز مىكنند نيت وجوب كنند يا سنّت ؟ ج : نماز بر هر مكلفى كه مطلع بر موت شد واجب است به وجوب كفائى ، به اين معنى كه بعد از علم به كردن ديگرى از او ساقط مىشود ، وهر گاه هيچ كس نكند هر كه مطلع شد وقادر بوده آثم وگناهكار ومعاقب است ، ودر نيت قصد وجوب نه بر مأذون ونه بر غير او لازم نيست ، بلكه اكتفاء به نيت قربت
116
نام کتاب : رسائل ومسائل ( فارسي ) نویسنده : ملا أحمد النراقي جلد : 1 صفحه : 116