responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسالهء نجاة العباد ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 372


فطرت ، بلى اين در صورتى است كه دخول نشده باشد و امّا چنانچه دخول شده باشد پس اگر شوهر مرتد فطرى بشود ، در اين صورت نيز عقد از بين مىرود و امّا اگر چنانچه شوهر مرتد ملى باشد و يا آن كه زن مرتد شده باشد ؛ چه ملى و چه فطرى عقد فسخ مىشود بعد از گذشتن عده ، به اين معنى كه اگر زوج از ارتداد گذشت و توبه كرد يا آن كه زوجه توبه نمود پس در اين صورت زوجيت و زناشويى باقى است ، و الَّا معلوم مىشود كه عقد از ابتداء امر از بين رفته است و فسخ گرديده .
مسأله 4 - از چيزهايى كه سبب مىشود كه زن حرام ابدى بشود بر مرد ، زناشويى در حال احرام است ، يعنى وقتى كه مرد مكه رفته براى به جا آوردن حج و محرم شده است ، و فرقى نيست بين عقدى و صيغه ، ولى اين مطلب در صورتى است كه مرد آگاه باشد كه اين كار حرام است و گر نه عقد باطل است و زن حلال است . و همچنين است اگر زن محرم باشد و حكم را بداند و مرد در حال احرام نباشد بنا بر احتياط واجب ، بلكه خالى از قوت نيست .
احكامى چند از صيغه گذشت بعضى احكام مربوط به عقد منقطع يعنى صيغه ، و در اينجا بعضى ديگر از احكام آن ذكر مىشود .
مسأله 1 - شرط است در صيغه كه مهر ذكر شود و معلوم گردد ، پس چنانچه اين كار مراعات نشود صيغه باطل است .
مسأله 2 - چنانچه مردى زنى را صيغه كرد و به او دخول ننمود و زن هم مهيا بود براى آن كار و مدتى كه معين شده بود گذشت ، بايد مرد مهر را به زن بدهد .
مسأله 3 - در صيغه شرط است كه وقتش معين گردد ، زيرا كه او ازدواج موقت است در مقابل زناشويى دائم .

372

نام کتاب : رسالهء نجاة العباد ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 372
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست