responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسالهء نجاة العباد ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 371

إسم الكتاب : رسالهء نجاة العباد ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 397)


است و يا اين كه يكى از آن دو آگاهند بر اين امر ، در اين دو صورت زن بر مرد حرام ابدى مىگردد و فرقى نيست بين اين كه دخولى بشود يا نشود . و همچنين است اگر هر دو آگاه نباشند به آن دو جهت كه گذشت يا يكى از آن دو جهت ولى دخول شده باشد ، پس در اين دو صورت هم زن بر مرد حرام ابدى خواهد بود . و امّا در صورتى كه هر دو جاهلند به آن دو جهت كه گذشت و يا يكى از آن دو جهت ولى دخول نشده باشد ، پس عقد باطل است ، ولى زن بر مرد حرام ابدى نيست و مىتواند او را بگيرد بعد از گذشتن عده ، و در جميع صور مراد از دخول اعم است از دخول در جلو يا عقب .
مسأله 3 - بيش از چهار زن دائمى ، يعنى عقدى نمىتوان در يك حال داشت ، بلى مانعى ندارد بعد از طلاق دادن به طلاق بائن يا گذشتن عده در طلاق رجعى ، زن ديگرى بگيرد . و امّا صيغه مانعى ندارد زيادتر ، هر عددى كه باشد .
احكامى چند راجع به زناشويى بين ملتها مسأله 1 - جايز نيست براى زن مسلم كه به عقد كافر درآيد ، و فرقى نيست بين عقدى و صيغه و بين كافر اصلى كه حربى باشد يا كتابى ، مثل يهود و نصارى و يا مرتد باشد ؛ چه مرتد ملى و چه مرتد فطرى . و همچنين جايز نيست براى مسلم كه زن غير كتابى را بگيرد ، و امّا كتابى پس صيغهء آن مانعى ندارد ، و احتياط واجب است كه از گرفتن عقدى آن خوددارى كند .
مسأله 2 - عقدى كه بين كفار واقع مىشود چنانچه موافق مذهب خودشان باشد ، صحيح است پيش ما ، و در اين صورت احكامى كه دارد بر او مترتب خواهد بود .
مسأله 3 - چنانچه يكى از زن و شوهر مرتد و يا آن كه هر دو يك مرتبه مرتد گردند ، عقد منفسخ مىشود و از بين مىرود ؛ چه ارتداد از ملت باشد و يا آن كه از

371

نام کتاب : رسالهء نجاة العباد ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 371
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست