نام کتاب : حدود وقصاص وديات ( فارسي ) نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 1 صفحه : 6
و در پاسخ اشكال سوم بايد گفت : هر رأفت و محبتى فضيلت محسوب نمىشود ، زيرا مهربانى و عطوفت هم مواردى دارد ، و به كار بردن اين محبت در مورد جانيان و ستم كاران در واقع ستم ديگرى بر جامعه انسانها و بشريت است . < شعر > ترحم بر پلنگ تيز دندان ستم كارى بود بر گوسفندان < / شعر > در پاسخ اعتراض چهارم بايد گفت : افراد جانى - باصطلاح فاشيسم - مانند عضو فاسد بدناند ، كه اگر آن عضو قطع نشود ديگر اعضاء را نيز فاسد مىكند . طبيب حاذق اگر غدهء سرطان را جراحى نكند ، به سرعت بيمار را نابود مىنمايد ، پس در بارهء جانيان و قاتلان اسلام حكم قصاص را جارى مىكند ، تا ديگر اعضاء جامعه سلامت باشند . < شعر > پرتو نيكان نگيرد آن كه بنيادش بد است تربيت نااهل را چون گردكان بر گنبد است < / شعر > و در پاسخ به اشكال پنجم بايد گفت : افراد جانى و تبهكار از زندان و اعمال شاقه نمىترسند ، و پند و اندرز هم در آنها اثر نمىكند ، لذا زندان نه تنها موجب ترس آنها نمىشود ، بلكه ارفاقى در حق آنها بشمار مىرود . بنا بر اين راه صحيح و منطقى و عادلانه اين است كه با اجراى حدود و قصاص اسلامى جلو متجاوزين به جان و مال و مقررات الهى كه ضامن سعادت انسانهاست را گرفت ، و امنيت فردى و جمعى را بوجود آورد ، تا انسانها بتوانند به رشد مادى و معنوى خود نائل گشته و مجرمين و ناپاكان نيز تنبيه گردند . كتاب حاضر مشتمل بر كتاب قصاص و حدود و ديات مىباشد ، و در آنها احكام الهى كه مربوط به مجرمين است بيان مىشود ، البته بيشتر مؤلفين كتب فقهى اين كتابها را همراه ساير كتابهاى فقهى ذكر مىكردند ، لكن جمعى از قدماء و متأخرين اين سه كتاب را جداگانه آوردهاند . در كتب قدماء بيشتر روايات احكام را ذكر مىكردند ، ولى متأخرين همراه با بيان و استدلال اين كتابها را نوشتهاند ، و بهتر است اين نوع كتابها را به نام احكام حدود شرعى بناميم مرحوم محقق بزرگوار آية الله شيخ آقا بزرگ
6
نام کتاب : حدود وقصاص وديات ( فارسي ) نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 1 صفحه : 6