نام کتاب : حدود وقصاص وديات ( فارسي ) نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 1 صفحه : 5
< فهرس الموضوعات > اعتراضاتى كه بر قصاص شده : < / فهرس الموضوعات > اعتراضاتى كه بر قصاص شده : بر حكم قصاص اعتراضاتى شده آنها را همراه با جواب ذكر مىكنيم : 1 - قتل در مقابل قتل موضوعى است كه انسانهاى متمدن و با فرهنگ از آن متنفرند . 2 - قتل اول كه موجب فقدان فردى شده ، قتل دوم نيز فقدان ديگرى را بر آن مىافزايد . 3 - قصاص و كشتن ناشى از سنگ دلى و حس انتقام جويى است ، انتقام جويى خود صفتى زشت و ناپسند است ، كه به وسيلهء تربيت جامعه بايد به آن مبارزه كرد . و قاتل را به وسيله آموزش ، و زندان و . . تربيت نمود . 4 - جرمهائى كه از مجرمين سر مىزند بواسطه بيمارىهاى روحى است ، بنا بر اين بايد قاتل مجرم را در بيمارستانهاى روانى تحت درمان قرار داد ، نه اين كه او را اعدام نمود . 5 - لازم است از وجود افراد اجتماع تا آنجا كه ممكن است استفاده كرد ، و چنان كه گفتيم مجرم به وسائلى غير از قتل مجازات و ادب كرد . < فهرس الموضوعات > پاسخها : < / فهرس الموضوعات > پاسخها : جواب اعتراض اول اين است كه حكم قصاص بخاطر انتقام گرفتن از قاتل نيست ، بلكه به منظور تربيت ديگران و جلوگيرى از توسعه فساد است . در حكم قصاص اگر چه يك نفر « قاتل » كشته مىشود ، اما انسانهايى زنده مىشوند ، يعنى انسانهايى كه بعدها ممكن بود گرفتار دست ستم كاران شوند ، و حكم قصاص جلو همهء قتلها را گرفته ، چنان كه خداوند فرموده * ( « وَلَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الأَلْبابِ » ) * [1] از بين بردن افراد مزاحم و خطرناك گاهى بهترين وسيلهاى براى رشد و تكامل اجتماع مىباشد . پاسخ اعتراض دوم : از ضمن توجه به پاسخ اول كاملا روشن است كه كشتن يك جانى در جامعه براى جلوگيرى از جنايات تا چه اندازه مؤثر است ، و دليل اين مطلب مطالعه آمار جنايات در آمريكا و اروپا است ، كه بواسطه اجراء نكردن حكم الهى روز بروز بر جنايات افزوده مىشود .