responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حدود وقصاص وديات ( فارسي ) نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 1  صفحه : 17


قسم نهم : حكم مرد بيمار يا زن بيمارى است كه تاب تازيانه نداشته باشد ، تركه‌اى چند بعدد آن تازيانه ها جمع مىكنند و يك بار بر بدن او مىزنند .
< فهرس الموضوعات > احكام حد زنا :
< / فهرس الموضوعات > احكام حد زنا :
اول : آن كه زانى را برهنه حد مىزنند ، اگر مرد باشد ، و مشهور در زن آن است كه با جامه تازيانه مىزنند ، و بعضى گفته‌اند : اگر ايشان را در وقت زنا برهنه يافته‌اند برهنه حد مىزنند ، و الا جامه پوشيده بر همان حالت كه ايشان را يافته‌اند ، و تازيانه را تفريق مىكنند بر جميع بدنش به غير از سر و رو و فرج ، كه بر اين اعضاء نمىزنند ، و مرد را ايستاده مىزنند و زن را نشسته ، و بعضى گفته‌اند : بسيار سخت مىزنند ، و بعضى گفته‌اند : ميانه نه بسيار سخت و نه بسيار هموار ، و در سرماى سخت ، و گرماى سخت حد نمىزنند ، بلكه در زمستان در ميان روز ، و در تابستان در دو طرف روز كه هوا معتدل باشد مىزنند ، دوّم : هر گاه كسى كارى كند كه مستوجب حد گردد ، و پناه به حرم مكَّهء معظَّمه برد ، براى حرمت حرم حد نمىزنند او را تا از حرم بدر آيد ، و ليكن در خوردن و آشاميدن بر او تنك مىگيرند ، تا مضطر شود به بيرون آمدن ، پس حد مىزنند او را ، و اگر آن كار شنيع را در حرم كرده باشد ، چون حرمت حرم را نگاه نداشته در باب او حرمت حرم را رعايت نمىكنند ، و در حرم او را حد مىزنند .
و بعضى از علماء در اين حكم ملحق ساخته‌اند به حرم مكَّه حرم حضرت رسول صلَّى الله عليه و آله و مشاهد مقدسهء ائمّهء معصومين صلوات الله عليهم را و در اين باب مستندى به نظر نرسيده . [1] سيّم : هر گاه زنا مكرّر واقع شود ، و يك مرتبه نزد حاكم شرع ثابت شود ، مشهور ميان علماء آن است كه يك حد مىزنند .
و بعضى گفته‌اند : اگر زنا با يك زن باشد يك حد مىزنند ، و اگر با چندين زن باشد براى هر زنى او را حدّى مىزنند ، موافق روايت ابو بصير .



[1] مرحوم صاحب جواهر از نهاية و تهذيب شيخ طوسى نقل مىكند كه ملحق نموده به حرم مكه ، حرم پيغمبر « ص » و ائمه « ع » و از وسيله نقل شده الحاق حرم پيغمبر « ص » فقط سپس مىفرمايد : ولى دليلى بر اين الحاق نيست . جواهر الكلام 41 : 345 .

17

نام کتاب : حدود وقصاص وديات ( فارسي ) نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 1  صفحه : 17
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست