responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حدود وقصاص وديات ( فارسي ) نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 1  صفحه : 152


السلام چنين حكم كرده است ، گفت : صفت نطفه كدام است كه توان شناخت ؟
فرمود : كه نطفه سفيد است مانند آب بينى غليظ ، پس در رحم چهل روز مىماند تا علقه شود ، و گفت : صفت علقه كدام است ؟ فرمود : كه پارهء خون بسته است مانند خونى كه از محجمه حجّام بدر مىآيد پس چهل روز ديگر مىماند تا مضغه مىشود ، گفت صفت مضغه چيست كه توان شناخت ؟ فرمود : كه پارچه خون سرخى است كه در ميان آن رگهاى سبز هست ، بعد از آن استخوان مىشود ، پرسيد : كه صفت استخوان چيست ؟ فرمود : كه بعد از آن كه استخوان شد چشم و گوش بهم مىرساند و اعضاء و جوارحش ترتيب مىيابد ، پس ديه جنين تمام مىشود .
و در حديث ديگر [1] از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه يونس شيبانى پرسيد : كه اگر در نطفه يك قطره خون بهم رسد ؟ حضرت فرمود : كه عشر نطفه زياد مىشود بيست و دو دينار مىشود ، و اگر دو قطره بهم رسد بيست و چهار دينار ، و اگر سه قطره بهم رسد بيست و شش دينار ، و اگر جهار قطره بهم رسد بيست و هشت دينار ، و اگر پنج قطره بهم رسد سى دينار ، و به همين نسبت بالا مىرود تا همه علقه شود ، پس در آن چهل دينار است ، و بعد از علقه اگر يك رگ از گوشت در آن بهم رسد دو دينار بالا مىرود ، و همچنين دو دينار زياد مىشود تا همه گوشت مىشود ، و ديه آن شصت دينار است ، تا آن كه گرهى مانند استخوان در آن بهم مىرسد ، و زياد مىشود تا آن كه همه استخوان مىشود ، و ديهء آن هشتاد دينار است ، و همچنين تا گوشت و پوست بر آن مىرويد ، و چون پنج ماه شد روح در آن مىدمد .
و شرح احاديث و تفاصيل خلقت انسان و تشريح آن را مفصلا در كتاب سماء و عالم ذكر كرده‌ام . [2] چهارم : اگر زنى را بكشد و در شكم او فرزندى باشد و او هم كشته شود و ندانند كه پسر بوده است يا دختر ، مشهور در ميان علماء موافق احاديث معتبرة آن است كه ديهء زن را مىدهد ، و از براى طفل نصف ديه مرد و نصف ديه زن مىدهد .



[1] فروع كافى 7 : 345 ح 11 .
[2] جلد 14 كتاب بحار الأنوار چاپ قديم شامل بحث هيئت و نجوم و شهرها و تشريح و طب ائمه « ع » ، و پيغمبر « ص » .

152

نام کتاب : حدود وقصاص وديات ( فارسي ) نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 1  صفحه : 152
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست