responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 328


اسلام در بارهء او از طهارت و غير آن ترك نشود تا بعد از بلوغ و اظهار اسلام در آن وقت ، مثل ساير اولاد كفّار . و اگر سنْ مشتبه بود و بلوغ او محرز نشد ، احتياط مىنمايند تا زمان يقين به توصيف اسلام در حال بلوغ . و اگر با يكى از ابوين كه هر دو كافرند سبى شد ، به حكم پدر يا مادر اسير كافر است . و اگر ابوين كه هر دو كافر باشند ، بعد از سبى ، ايشان وفات نمودند ، محكوم نمىشود ولد به تبعيّت سابى مسلم .
انفساخ و عدم انفساخ نكاح بعد از اسارت اگر زوجِ بالغ ، اسير شد بعد از انقضاء حرب ، نكاح او منفسخ نمىشود با شروط بقاء آن ، مگر آن كه امام اختيار استرقاق او نمايد كه انفساخ در اين صورت معروف است . و هم چنين طفل و زن كه اسير بشوند در هر حال و به مجرّد سبى و رقّيت آنها ، انفساخ نكاح ، معروف و ثابت است ، اگر چه زوج هم با زوجه اسير شده باشد و هنوز استرقاق نشده باشد ، اگر يك اسير كنندهء زوجين با هم ، يك مرد باشد .
و اگر زوجين هر دو مملوك بوده‌اند قبل از سبى ، انفساخ به تملَّك زوجه ثابت است بنا بر اظهر ، در مقابل قول به تخيير غانم بين فسخ و ابقاء زوجيّت ، كه منقول از « مبسوط » و « سرائر » و « قواعد » است .
مبادلهء اسير اگر زنى اسير شد ، پس مصالحه كردند اهل آن زن بر اطلاق اسيرى در يد اهل شرك ، پس اطلاق شد ، اعادهء زن از روى صلح فاسد به واسطهء عدم استحقاق آنها اسير را ، لازم نيست . و اگر اطلاق و اعتاق زن به عوض مالى در مصالحه شد ، صلح جائز است اگر مستولدهء مسلم نشده باشد .
اگر حربى در دار حرب ، اختيار اسلام نمود ، نفس و منقول از مال او مثل ذهب و فضّه و امتعه محفوظ مىشود ؛ و غير منقول ، فيء مسلمين است ؛ و اولاد اصاغر او ملحق به او مىشوند اگر چه حمل باشند ؛ و غير اصاغر از اولاد او حكم استقلال در اسلام و كفر را دارند ؛ پس اگر حامل به واسطهء كفرْ سبى شد ، خودش استرقاق مىشود ، نه ولد او كه تابع والد است

328

نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 328
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست