responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 220


فراموشى احرام و اگر فراموش كند احرام را و به خاطرش نيايد مگر بعد از اتمام جميع واجبات [1] ، پس جمعى آن عمره را باطل مىدانند ، و بعضى آن را صحيح مىدانند ، و اين قول بعيد نيست ، [2] و احوط اوّل است .
ترك عمدى احرام و جهل به احرام و اگر كسى عمداً ترك كند احرام را و ممكن نشود او را تدارك او از ميقات ، پس اقوى فساد عمرهء اوست ، اگر چه احوط احرام است [3] از هر مكانى كه ممكن باشد مثل ناسى ، و اتيان به عمره است و قضاى آن بعد از آن ؛ و اما جاهل ، پس اقوى [4] صحّتِ عمرهء آن است .
و بدان كه شرط احرام ، طهارت از حدث اصغر و اكبر نيست ؛ پس جايز است احرام از جنب و حائض و نفساء ، بلكه غسل احرام از براى حائض و نفساء ، مستحبّ است .
[ مقصد سوّم ] واجبات احرام مقصد سوّم در واجبات احرام و آن چه متعلَّق به آنها است . اما واجبات در احرام ، پس سه چيز است :
نيّت اوّل - نيّت است به آن كه قصد كند احرام بستن از براى عمرهء تمتّع [5] حَجَّة الاسلام



[1] و هم چنين است جهل موجب عذر .
[2] محلّ تأمّل است صحيح بودن غير حجّ .
[3] اين احتياط ترك نشود .
[4] يعنى با احرام از محلّ رفع جهل اگر ممكن نباشد غير آن .
[5] و مثل آن است ساير موارد احرام ؛ پس لازم است قصد امتثال و لوازم آن از تعيين نوع مطلوب از عمره يا حجّ و خصوصيّت قسم حجّ در آن موارد .

220

نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 220
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست