نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 220
فراموشى احرام و اگر فراموش كند احرام را و به خاطرش نيايد مگر بعد از اتمام جميع واجبات [1] ، پس جمعى آن عمره را باطل مىدانند ، و بعضى آن را صحيح مىدانند ، و اين قول بعيد نيست ، [2] و احوط اوّل است . ترك عمدى احرام و جهل به احرام و اگر كسى عمداً ترك كند احرام را و ممكن نشود او را تدارك او از ميقات ، پس اقوى فساد عمرهء اوست ، اگر چه احوط احرام است [3] از هر مكانى كه ممكن باشد مثل ناسى ، و اتيان به عمره است و قضاى آن بعد از آن ؛ و اما جاهل ، پس اقوى [4] صحّتِ عمرهء آن است . و بدان كه شرط احرام ، طهارت از حدث اصغر و اكبر نيست ؛ پس جايز است احرام از جنب و حائض و نفساء ، بلكه غسل احرام از براى حائض و نفساء ، مستحبّ است . [ مقصد سوّم ] واجبات احرام مقصد سوّم در واجبات احرام و آن چه متعلَّق به آنها است . اما واجبات در احرام ، پس سه چيز است : نيّت اوّل - نيّت است به آن كه قصد كند احرام بستن از براى عمرهء تمتّع [5] حَجَّة الاسلام
[1] و هم چنين است جهل موجب عذر . [2] محلّ تأمّل است صحيح بودن غير حجّ . [3] اين احتياط ترك نشود . [4] يعنى با احرام از محلّ رفع جهل اگر ممكن نباشد غير آن . [5] و مثل آن است ساير موارد احرام ؛ پس لازم است قصد امتثال و لوازم آن از تعيين نوع مطلوب از عمره يا حجّ و خصوصيّت قسم حجّ در آن موارد .
220
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 220