نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 186
عمره ، يا قلب آن ، يا بطلان ، استفاده مىشود از آن چه ذكر خواهد شد إن شاء الله تعالى . و احرام اهل مكَّه ، از مكَّه براى حج و از ادنى الحل براى عمره است . فرق قران با افراد اظهر در افتراق قران از افراد ، امتياز آن به سوق هدى است ؛ و اين كه احرام حج قران ، حاصل مىشود به هر كدام از تلبيه و اشعار و تقليد ، و منحصر به تلبيه مثل دو قسم ديگر از احرام حج نيست . اگر تلبيه كرد در محل احرام ، مستحب است اشعار يا تقليد ؛ و دور نيست استحباب تلبيه بعد از احرام با اشعار يا تقليد ؛ و اظهر عدم وجوب زائدِ بر آن چه با آن ، احرام منعقد مىشود است . نحوهء اشعار و كيفيّت اشعار ، اين است كه بعد از بستن پاى شتر ، آن را بخواباند بر پاها در حالى كه رو به قبله خوابيده باشد ، و بشكافد كوهان آن را با آهنى از طرف راست آن و آن طرف را آلوده به خونش نمايد . و در صورت كثرت شترها ، داخل شود بين دو عدد از آنها و از طرف راست اوّلى و چپ دوّمى بشكافد بنا بر احوط در ترتيب مذكور . نحوهء تقليد و تقليد اين است كه آويخته نمايد نعلى را كه تازه نباشد و در آن نماز خوانده باشد ، به گردن شتر ؛ و اين تقليد مختصّ به گاو و گوسفند است كه در آنها اشعار نيست ، و مشترك بين آنها و شتر است . فروض جواز تقديم طواف بر وقوفها جائز است براى مفرد و قارن ، به جا آوردن طواف مندوب قبل از وقوفها ؛ بلكه جائز است تقديمِ طوافِ واجب بر وقوفها در حال اختيار . و جائز نيست براى متمتّع در حج تمتّع تقديم
186
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 2 صفحه : 186