responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 14


اگر نذر متعلَّق شد به يكى از نصابهاى موجودهء نزد او ، و نذر ، مانعيّت آن فعلى بود ، اختيار تعيين آن يكى با ناذر است ، و هر كدام را تعيين براى نذر كرد ، زكات ندارد .
و اگر منذور ، در ذمّه باشد ، مسقط زكاتِ اعيانِ خارجيّه نخواهد بود ، مثل ساير ديون .
دوَران امر بين وجوب زكات و وجوب حج اگر به نصاب ، مستطيع شد و حول آن متأخّر از زمان حجّ بود ، حجّ واجب است ؛ و اگر عصيان كرد تا حول ، زكات واجب است اگر چه به تقصير رافع استطاعت در آينده باشد . و اگر حول ، مقدّم بر اشهر حج بود ، زكات واجب است و حج ، واجب نيست در صورت عدم بقاء استطاعت با بقيه .
و در صورت تقدّم حول ، استطاعت حدوثاً محقّق نشده است ، بخلاف صورت تأخّر حول از اشهر حج و اهمال ، كه مستقرّ مىشود حج براى سال آينده .
دوَران امر بين وجوب خمس و وجوب حج خمس مستقرِّ در سالِ قبل از سال استطاعت ، لازم است اداى آن اگر چه استطاعت زائل بشود . و اگر در سال استطاعت ، استرباح كرد ، پس اگر اداى خمس كرد قبل از اشهر حج ، حج واجب نيست ؛ و اگر ادا نكرد به جهت جواز تأخير تا تمام سال ، حج از مئونهء واجبهء فعليّهء همان سال است ؛ و اگر زائد بر مئونه چيزى نداشت ، خمس واجب نيست .
اولويّت زكات متعلَّق به عين باقيه بر ساير ديون ميّت اگر در تركهء ميّت زكات و دَين جمع شود ، زكاتِ متعلَّق به عين در حال حيات ، مقدّم است ؛ و هم چنين خمس و واجبات ماليّهء متعلَّقه به عين در حال حيات ؛ بخلاف كفّاره و نحو آن كه تعلَّق به عين نداشته‌اند [ كه ] مثل ديون ديگر ، توزيع بر تركه مىشود .
و خمس و زكات و نحو آنها ، در صورت تلف عين و انتقال به ذمّه ، در حكم ساير ديون مىباشند در مقام توزيع بر تركه .
و اگر جمع شدند زكات و حج و عينْ باقى بود ، زكات مقدّم است ؛ و اگر عين ، تالف شد و

14

نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 14
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست