نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 1 صفحه : 72
آوردن ، پاك نمىشود ؛ و در جامهء بدنش ، احوط اجتناب است [1] . تبعيّت هشتم : تبعيّت است ، مانند تبعيّت طفلى كه پدر يا جدّ يا مادر او اختيار اسلام نموده باشد ، پس آن طفل نيز پاك مىشود و هم چنين پاك مىشود طفلى كه او را مسلمى اسير كرده باشد و پدر يا مادر يا يكى از اجداد و جدّاتش با او نباشد ؛ و اگر يكى از آنها با او باشد ، حكم به طهارت او نمىشود على اشكال . و اقوى عدم جريان تبعيّت [2] است ، در كنار چاهى كه آب آن به تغيير ، نجس شده باشد بعد از پاك شدن آب چاه . و ظرف شراب پس از سركه شدن آن ، بالتبع پاك مىشود . و نيز پاك مىشود دستِ غسل دهندهء ميت ؛ و در غير آن از تخته و ساير آلات اشكال است اگر چه طهارت خصوص تخته و خرقه كه ستر عورت به آن مىشود ، بعيد نيست . زوال عين نجاست از ظاهر حيوان و باطن انسان نهم : « زوال عين نجاست » با احتمال طهارت و لو بعيداً على الاحوط [3] از بدن حيوان صامت زنده مطلقا ، و خصوص باطن انسان ، چون سوراخ بينى و فضاى دهن و مانند اينها ، اگر چه زوال عين كافى است ، على الاقوى . غيبت دهم : « غيبت » ، پس هر گاه بعد از يقين به نجاستِ بدن انسانى ، يا نجاست رخت ، يا
[1] و اظهر طهارت است . [2] اقوائيّت ، محلّ تامّل است . و از قبيل طهارت به تبعيّت است ، طهارت آلات معمولهء در طبخ عصير تا بعد از تثليث ، و اطراف داخل چاه پس از پاك شدن آب آن ، و آن چه براى تخليل ، طرح در خمر يا آب انگور يا خرما مىشود . [3] اظهر اطلاق طهارت است .
72
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 1 صفحه : 72