responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 72


آوردن ، پاك نمىشود ؛ و در جامهء بدنش ، احوط اجتناب است [1] .
تبعيّت هشتم : تبعيّت است ، مانند تبعيّت طفلى كه پدر يا جدّ يا مادر او اختيار اسلام نموده باشد ، پس آن طفل نيز پاك مىشود و هم چنين پاك مىشود طفلى كه او را مسلمى اسير كرده باشد و پدر يا مادر يا يكى از اجداد و جدّاتش با او نباشد ؛ و اگر يكى از آنها با او باشد ، حكم به طهارت او نمىشود على اشكال .
و اقوى عدم جريان تبعيّت [2] است ، در كنار چاهى كه آب آن به تغيير ، نجس شده باشد بعد از پاك شدن آب چاه .
و ظرف شراب پس از سركه شدن آن ، بالتبع پاك مىشود . و نيز پاك مىشود دستِ غسل دهندهء ميت ؛ و در غير آن از تخته و ساير آلات اشكال است اگر چه طهارت خصوص تخته و خرقه كه ستر عورت به آن مىشود ، بعيد نيست .
زوال عين نجاست از ظاهر حيوان و باطن انسان نهم : « زوال عين نجاست » با احتمال طهارت و لو بعيداً على الاحوط [3] از بدن حيوان صامت زنده مطلقا ، و خصوص باطن انسان ، چون سوراخ بينى و فضاى دهن و مانند اينها ، اگر چه زوال عين كافى است ، على الاقوى .
غيبت دهم : « غيبت » ، پس هر گاه بعد از يقين به نجاستِ بدن انسانى ، يا نجاست رخت ، يا



[1] و اظهر طهارت است .
[2] اقوائيّت ، محلّ تامّل است . و از قبيل طهارت به تبعيّت است ، طهارت آلات معمولهء در طبخ عصير تا بعد از تثليث ، و اطراف داخل چاه پس از پاك شدن آب آن ، و آن چه براى تخليل ، طرح در خمر يا آب انگور يا خرما مىشود .
[3] اظهر اطلاق طهارت است .

72

نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 72
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست