responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 44


س هر گاه انگور را در ميان سركهء شيره گذارند و به جوش نيايد ، چه صورت دارد ؟
ج باكى ندارد .
س هر گاه انگور را سركه بگذارند و در ميان آن ، اشيايى مثلِ به يا سيب يا خيار يا كدو و مانند اينها بگذارند و به جوش بيايد و بعد برگردد سركه شود ، چه صورت دارد ؟
ج اگر به عنوان علاج است كه سركه شود پاك است ؛ و اگر به عنوان علاج نباشد ، احوط اجتناب است على القول بنجاسة العصير [1] .
س - [ اگر ] خُمره اى كه روغن پس بدهد ، در ميان آن ، انگور يا خرما را ، سركه بگذارند ، بعد از سركه شدن ، روغن در بالاى سركه ديده شود ، پس در اين صورت آيا آن سركه پاك است يا نه ؟
ج پاك و حلال است اگر جسميّتى نداشته باشد عرفاً .
فروع س هر گاه مرغى منقارش را به نجاست زد ، بعد از زوال عين ، پاك است يا نه ؟
ج بلى بعد از زوال عين پاك است .
س به آبِ نجس شده ، زراعت و درخت را آبيارى كنند كه آب متنجّس به عروق آنها داخل شود ، آيا پاك خواهد بود آن زراعت و آن درخت يا نه ، و آبى كه از آن بيرون مىآيد پاك است يا نه ؟
ج بلى پاك است .
س هر گاه زير ناخن ، چرك باشد و دست ، نجس شود ، يا آن كه زير چرك قبل از آن چرك ، نجس بوده است ، پس آن چرك به آب قليل يا كثير به تبعيّتِ دست ، پاك مىشود يا نه ؟
ج در صورت اولى اگر از متعارف نگذشته [2] باشد ، پاك مىشود ؛ و در صورت ثانيه ،



[1] گذشت كه اظهر تبعيت است در طهارت بنا بر اقوى از نجاست عصير مطلقا .
[2] با تطهير آن چه در ظاهر است يا ازالهء آن اگر چه از متعارف خارج باشد از حيث طهارت از خبث .

44

نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 44
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست