responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 41


و هر گاه هر غسله ، محتاج به تعدّد اخراج باشد [ و ] همان ظرف را بخواهد دوباره داخل در ظرف نجس شده نمايد ، احتياج به شستن ندارد و هم چنين دست شخصى كه آب را بيرون مىآورد و ملاقات به آن نموده ، و احوط شستن است .
چند فرع س - [ از ] ذغالى كه از چوب نجس ، حاصل مىشود ، اجتناب لازم است يا نه ؟
ج احوط اجتناب است اگر از حقيقت چوب ، چيزى [1] باقى باشد ، و الَّا فلا .
س بخار يا دود يا شعله اى كه از نجس يا متنجّس برخيزد ، پاك است يا نه ؟
ج بلى طاهر است .
س بعد از جدا شدن غساله به نحو متعارف ، رطوبت و آبى كه باقى مىماند در محل ، پاك است يا نه ؟
ج بلى پاك است .
س به ممزوج كردن روغن نجس را در آب كرّ ، پاك مىشود يا نه ؟
ج طاهر نمىشود [2] .
فروعى در بارهء نجاست ميّت س - [ آيا ] اگر به جهت نبودن آب يا به سبب عذر ديگر ، ميّت را تيمّم بدهند ، نجاست او رفع مىشود ، يا اين كه نجاست بر حال خود باقى است ؛ و مسّ نمودن آن نيز موجب غُسل است يا نه ؟



[1] لكن بقاى حقيقت سابقه به حكم استصحاب ، خالى از وجه نيست ، و لازمه آن ، جواز تيمّم به آجر از زمين پاك است ؛ اگر چه احتياط ، در بقاى نجاست در متنجّس و عدم تيمّم در غير متنجّس است با شك در زوالِ حقيقت نوعيّه .
[2] مگر آن كه طريقى باشد براى ايصال آب مطلقِ مطهِّر به تمام ذرّات غير متجزّيهء متنجّس ، به طورى كه عرفاً وصول آب به تمام اجزاى متنجّس ، صادق باشد اگر چه بعد از آن ، به وسيلهء ديگرى جمع شوند .

41

نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 41
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست