responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 84


و اما آخر وقت آن ، پس احوط براى كسى كه نماز عيد مىخواند ، تقديم آن است بر نماز عيد ؛ و براى غير [ آن شخص ] ، موسّع است تا زوال ؛ و بعد از زوال ، نيّتِ وظيفهء فعليّه نمايد ، نه خصوص زكات فطره .
ضمان ، عزل و تأخير در زكات فطره و جائز است تأخير براى عذرى ، مثل نبودنِ مستحقّ ؛ و [ نيز تأخير جائز است ] در صورت عزل آن ، بلكه عزل براى قصدِ تأخير احوط است ؛ و با عزل ، لزومى بودن و ضرورى بودن آن ، لازم نيست .
و « عزل » تعيين زكات است در مال مخصوص با نيّت قربت به عنوان زكات فطره در وقت مخصوص ؛ و حالِ آن بعد از عزل در وقت ادا ، حال ساير امانات است ؛ پس با تفريط ، ضامن است .
و اگر تأخير [ در ] دفع كرد با وجود مستحقّ ، پس تأخيرِ غير جائز ، موجب ضمان است ؛ و تأخيرِ جائز هم بنا بر احوط ، موجب ضمان است در صورت تلف .
و نقل از بلد با عدم مستحقّ در بلد ، در آن ضمان به تلف بدون تعدّى ديگرى ، نيست ؛ و با وجود مستحقّ در صورت جواز و عدم تأخير از وقتِ ادا ، احوط ضمان است به تلف با نقل ، چنانچه در زكات مال گذشت .
و با صدق عزل ، ضرر ندارد عزل در اكثر بحسب قيمت كه موجب شركت با مستحقّ مىشود ؛ و در اقلّ هم در صورت جواز اداى آن مقدار به مستحقّ ، مانعى ندارد .
اگر عزل نكرد و ادا نكرد با امكان تا آن كه وقت تكليف گذشت ، احوط قضاء آن است و اظهر عدم وجوب است .
مصرف زكات فطره مصرف زكات فطره ، مصرف زكات مال است بنا بر اظهر ، اگر چه احوط ، اختصاصِ آن به فقرا است .

84

نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 2  صفحه : 84
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست