نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 147
و اما تقليد مجتهدى در اول وهله آن امر مختلف فيه ، به اين معنى كه متفطن است كه بايد آن نجاست با او نباشد به تقليد مجتهد او و آن نجاست هم با او نيست نه اينكه بود و به تقليد مجتهد ازاله كرد و در بين عبادت آن نجاست طارى شد و بنا به رأى مجتهد ديگر معفو است ، آيا در اينجا مىتوان عدول كرد يا نه ؟ مثلا در خون كمتر از درهم كه در نماز معفو است و در طواف محل خلاف است پس اگر كسى مقلد مجتهدى است در حج كه آن نجاست را معفو نمىداند و با احرامى پاك داخل طواف شد و در بين طواف مطلع شد به خون كمتر از درهم ، آيا مىتواند بنا را به رأى مجتهدى بگذارد كه معفو مىداند يا نه ؟ و به عبارت اخرى ، بگويد تا حال خلو از اين نجاست را شرط مىدانستم در مجموع و طواف دخولا و استمرارا ، و حالا به تقليد مجتهد ديگر شرط نمىدانم . پس در اين اشكال است از حيثيت اينكه قدرى از طواف با شرط - به عمل آمده ، پس جايز نيست عدول و از حيثيت اينكه ثمره عمل آوردن شرط ، به فعلى حاصل مىشود ومفروض اين است كه از او فعلى سر نزده است متفطن آن استمرار عدم ازلى هم نيست كه به منزله فعل وجودى است ، خصوصا اينكه در صورت فرض عدم احتياج به قصد ، دور كردن نجاست استمرارى هم كه مورد قصد او باشد به عمل نيامده ، بلكه از باب اتفاق به جامه پاك احرام گرفته و دور نيست ترجيح ثانى ، بلكه مىتوانيم گفت كه وجود اين نجاست به منزله مبطل است نه اينكه عدم آن شرط صحت است . پس بنابر اين اگر فرض كنيم كه متفطن به راى مجتهد خود باشد كه هر گاه عارض شود آن نجاست ، يا مطلع شود بر آن ، ازاله كند و بعد از عروض يا اطلاع بنا گذارد به راى مجتهد ديگر و بگويد ناقض نمىدانم ، چون تا به حال ، عمل به مقتضاى ناقض نكرده به راى مجتهد اول . و اين به خلاف آن است كه تيمم كرد در حال فقد آب به تقليد مجتهدى كه جايز نمىداند وضو را به گلاب و داخل طواف شد و در بين طواف ، گلاب به هم رسيد جايز نيست كه عدول كند از رأى آن مجتهد به تقليد مجتهدى كه تجويز مىكند وضوى با گلاب را و تيمم را باطل مىداند و وضو به گلاب بسازد . < / السؤال = 43 > < السؤال = 3318 > 311 - سؤال : اذا دخل المأموم في الصلاة في حال ركوع الامام فلما كبر واراد الركوع رفع الامام راسه و ، ح ، فلا ريب في عدم ادراكه الركعة ولكنه هل تبطل صلوته
147
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 147