نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 122
جواب : عمل چنين شخصى پايه ندارد و نماز كردن با او اعتبار ندارد و با نهايت اشكال است ، بلكه هر گاه مقصر است در تحقيق حق ، اقتدا به او نمىتوان كرد . < / السؤال = 3432 > < / السؤال = 31 > < السؤال = 13 > 279 : سؤال : شخصى مسائل ضروريه محتاج اليه خود را از مجتهد فرا گرفته و باز عمل كرده ، آيا جايز است بعد از ممات آن مجتهد تقليدا له به قول او عمل نمايد و به ديگران بگويد كه به قول آن مجتهد عمل نمايند با وجود مجتهد حى يا نه - ؟ جواب : دور نيست جواز عمل او ، به قول مجتهد اول ، و لكن ديگران بايد خود به مقتضاى تشخيص خود ، تكليف خود را به عمل بياورند و به محض قول او كه به قول آن مجتهد عمل كنند ، اكتفا نكنند و به هر حال احوط ، اين است كه با تيسر عمل به قول مجتهد حى ، اكتفا به تقليد ميت نكنند . < / السؤال = 13 > < السؤال = 2526 > 280 : سؤال : بعضى از فضلا مىگويند كه " على ولى الله " را در اذان يك مرتبه بگوييد و ترك نكنيد كه على ولى الله ، روح نماز است و نماز ، بى او صورت ندارد ، حقيقت را بيان فرماييد . جواب : اشهد ان عليا ولى الله ، نه جزء اذان و نه اقامه است و اما در گفتن آن ، مضايقه نمىكنم ، به قصد تيمن يا به اعتبار آنچه دلالت دارد بر ذكر ولايت عقيب نبوت و احوط در اقامه ، ترك آن است ، چون فرمودهاند كه فصول اقامه را به شتاب و متوالى بگويند و ذكر آن منافى نماز و توالى است و اين كه فرمودهاند در اذان ، يك بار بگويند از براى اين است كه فرق ظاهر شود ، ما بين آن و ساير فصول اذان ، تا توهم جزئيت نشود و سخن بعض فضلا كه نماز ، بى او صورت ندارد ، صورتى ندارد . < / السؤال = 2526 > < السؤال = 3077 > 281 : سؤال : همچنانكه علما ، مطلق ذكر دعا را در نماز ، مضر نمىدانند ، آيا مطلوب است ذكر هم در هر جايى از نماز باشد همين كه ذكر خداست ضرر ندارد يا نه ؟ جواب : مطلق ذكر در نماز ضرر ندارد ، مگر اينكه در بين قرائت باشد و به نحوى كند كه قرائت را از اسلوب قرائت خارج نكند . < / السؤال = 3077 > < السؤال = 3913 > 282 : سؤال : هر گاه شخصى به سفر چهار فرسخى مىرود و احتمال مىدهد كه در آن مكان قصد اقامه كند ، يا سى روز متردد بماند ، آيا نماز را قصر مىكند و برگشتن
122
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 122