نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 120
اين كه جدا جدا نكنند و اين كه هر دو يكى شوند يا از هم دور شوند ، پس توان گفت كه نماز اولى هم منهى عنه است . و اما هر گاه دو نماز بر پا شود و معلوم باشد كه سبقتى واقع شده و معلوم نباشد كه از كدام است . باز نماز همه باطل است واكثر گفتهاند كه هر گاه ممكن باشد جمعه به اينكه وقت باقى باشد و همه يك جا جمع شوند يا دور شوند به قدر يك فرسخ ، جمعه اعاده كنند . و مسئله خالى از اشكال نيست . < / السؤال = 4146 > < / السؤال = 4128 > < السؤال = 1766 > 274 - سؤال : هر گاه كسى ادراك كند بعضى از تكبيرات نماز ميت را ، باقى تكبيرات را با ادعيه بجا آورد يا نه - ؟ جواب : هر گاه جنازه را بر نمىدارند آن تكبيرات باقيمانده را با دعاى بعد از آنها بخواند تا به آخر . و همچنين هر گاه بر مىدارند و اما به سمت قبله مىبرند باز تكبيرات را با ذكرها بگويد تا به آخر ، و هرگاه جنازه را بر مىدارند و به سمت قبله هم نمىبرند همان تكبيرات باقيمانده را پى يكديگر بگويد و خلاص شود بدون ذكر و دعا . < / السؤال = 1766 > < السؤال = 3434 > < السؤال = 12133 > 275 - سؤال : آيا غيبت متجاهر به فسق را مىتوان كرد ؟ و آيا شخصى كه تقصير در اخذ مسائل دينيه خود نموده ، متجاهر به فسق است يا نه ؟ جواب : معنى جواز غيبت متجاهر به فسق اين است كه كسى كه مشهور است به فسق ، و در ظهور آن ميان مردم مضايقه ندارد ، مثل فلان كس سازنده يا خمار ، يا فلان كس مطرب يا مغنى يا فلان كس پاكار ( 1 ) يا داروغه و امثال اينها كه اين عملها شغل او است و وصف كردن او به اين صفات مكروه او نيست . در همين معاصى ، غيبت او مستثنى است بلكه حقيقت اين را غيبت نمىگويند و اما كسى كه بر او گران است كه او را وصف كنند به معصيتى ، جايز نيست غيبت آن ، مگر در جايى كه نهى از منكر موقوف باشد بر آن ، و مجرد ترك اخذ مسائل دينيه بر وجه صحيح ، اين را متجاهر به فسق
1 : پاكار : پاى كار : فضولى كه مردم را ( يا ميزان محصولات و درآمد مردم را ) به اطلاع مامورين ارباب يا دولت ظالم لو دهد : مزدورى كه براى ظالم خبر چينى مىكند : مزدورى كه جريمه و وجوه را براى ظالم دريافت مىنمايد .
120
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 120