نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 117
و وقت اشتغال فراموش نمايد و نماز اداء يا قضاى خود يا استيجارى بكند ، بعد از نماز به خاطرش بيايد ، چه صورت دارد ؟ جواب : اعاده كند ، خواه در وقت باشد يا خارج و خواه نماز خود باشد يا استيجارى . < / السؤال = 512 > < السؤال = 2650 > < السؤال = 3250 > 263 - سؤال : اگر كسى در نماز خود يا استيجارى ، تكبيرات مستحبه نماز را در غير محلش بگويد ، مثلا تكبير ركوع را در حالت هوى به ركوع و تكبير سجود را پيش از طمانينه بگويد ، نمازش صحيح است يا نه ؟ و آثم است يا نه ؟ جواب : هر گاه به قصد اين كرده كه محل اين تكبيرات در اين اوقات است شرعا و مقصر است در اخذ مسائل ، ظاهر اين است كه نماز او باطل باشد و آثم باشد ، و اگر غافل بالمره بوده و به اين سبب در صدد تحقيق و اخذ مسئله بر نيامده ، آثم نيست و وجوب اعاده هم معلوم نيست ، بلى در نماز استيجارى اشكال است ، چون بايد در عقد اجاره ، منفعت معين و معلوم باشد در نزد طرفين و ظاهر حال مستأجر ( در صورتى كه اعتماد به مصداق عرفى متشرعه " صحيح " كرده و اطلاق كرده ) هم منصرف مىشود به صحيح نفس الامرى و آنچه غير آن شده باطل است و مستحق اجرت نيست . < / السؤال = 3250 > < / السؤال = 2650 > < السؤال = 3254 > 264 - سؤال : ظلمه كه در رخوت ( 1 ) و فروش ( 2 ) مغصوب ، نماز مىكنند قضاى نماز بر خود يا بر ورثه ايشان لازم است كه بجا آورند ؟ و آيا به علاوه وجوب قضا ، رد و انكار بر شارع است ؟ و به اين سبب در حكم منكرين ضرورى دين مىشوند يا نه ؟ بيان فرمايند . جواب : بلى نماز در جامه و فرش غصبى عمدا موجب قضاى نماز است بر آن شخص ، و قضاى نمازهاى چنينى بعد از فوت آن شخص ، مشهور آن است كه بر پسر بزرگ لازم است و وجوب آن بر او مطلقا بر حقير واضح نيست ، و لكن هر گاه وصيت كرده باشد ، از ثلث مال او استيجار كنند . و هر گاه نكرده ، اگر وراث ، احسانى به پدر خود بكنند و از براى او استيجار كنند كمال احتياط كردهاند . و آن شخص به مجرد همين ، داخل منكر ضرورى دين نمىشود .
1 و 2 : رخوت جمع رخت و فروش جمع فرش كه البته در اولى ناصحيح مىباشد .
117
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 117