نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 108
است كه نيت عبارت است از همان " داعى بر فعل " كه آدمى را به عمل وا مىدارد ، نه خصوص گذراندن به خاطر يا گفتن به زبان ، پس بنابراين نماز او صحيح خواهد بود ، پس اگر واقعا سهو كرده از اصل نماز ، و اين نماز را در عوض آن نماز كرده ، ظاهر بطلان است . و عدول ، صورتى ندارد . < / السؤال = 8676 > < / السؤال = 3220 > < / السؤال = 2608 > < / السؤال = 2605 > < / السؤال = 2360 > < السؤال = 3033 > 240 - سؤال : در نماز شب ، چهل مؤمن را دعا كردن ، حديثى هرگاه به نظر رسيده باشد بيان فرمايند و بعضى مىگويند هيچ حديث ندارد . جواب : هر چند بخصوص دعا كردن به چهل مؤمن در قنوت وتر ، حديثى به نظر نرسيده ، و همچنين در ساير ركعات نماز شب ، و تصريح به استحباب آن در قنوت وتر ، آنچه الحال در نظر است كلام شيخ بهائى است ( ره ) در مفتاح الفلاح كه گفته است كه مستحب است كه دعا كنى از براى چهل مؤمن از برادرانت و بگويى : اللهم اغفر لفلان و فلان . . تا آخر ، بعدا مىگويى : استغفر الله ريلا واتوب اليه ، هفتاد مرتبه . ، و اين عبالت به اين ترتيب اشعار دارد به وجود حديثى به اين مضمون . و همچنين كفعمى در كتاب مصباح ، تصريح به اين كرده ، يعنى به دعا كردن از براى چهل مؤمن را در قنوت وتر ، و همچنين در كتاب بحار آخوند ملا محمد باقر ( ره ) از مصباح متهجد وغيره نقل كرده ، بلى كلام ايشان اشعارى دارد به وجود حديث چون ساير دعاهايى كه با اين بيان ذكر كرده ، در آنها حديث است . و عبارتى كه در اول گفتهاند كه " دعاى موظفى در قنوت وتر نيست ، و لكن ما ذكر مىكنيم پارهاى از ادعيه كه به آن قناعت توان كرد " و از جمله آنها دعاى به جهت چهل مؤمن را ذكر كردهاند ، منافات ندارد با اين . به جهت آن كه مراد از موظف اين است كه ترك آن نتوان كرد ، نه اينكه هيچ دعايى از شرع بخصوص آن نرسيده ، چنان كه واضح است . و لكن كفعمى در حاشيه مصباح گفته است : عن النبى ( ص ) ما من عبد يقوم من الليل فيصلى ركعتين و يدعو في سجحده لاربعين من اصحابه يسميهم باسمائهم و اسماء
108
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 108