نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 103
ظاهر نموده ، به " الله " و اصل نمايد ، به كسره بايد وصل نمايد ، يا به فتح ؟ جواب : بهتر اين است كه وقف كند و ابتدا كند به همزه " الله " ، و اگر وصل مىكند نون تنوين را ، به كسر بخواند . < / السؤال = 2781 > < السؤال = 2286 > 236 - سؤال : آيا نماز در جامهاى كه يك قطعه از آن ، غصبى باشد ، مثل سجاف يا گريبان يا امثال آن ، صحيح است يا نه ؟ جواب : چون دليلى واضح بر بطلان نماز در جامه غصبى نيست ، الا دعوى اجماع ، چنان كه علامه در تحرير و شهيد در ذكرى دعوى كردهاند و اطلاق كلام ايشان ، بلكه نزديك به صريح ، " عموم " است ، پس احوط ، بلكه اظهر اجتناب است ، و اما مثل جوراب ، پس مظنه مكان بودن هم در آن جارى است ، پس از اين جهت نيز باطل مىشود ، و اما همراه داشتن چيز مغصوب با خود در حال نماز ، پس احوط ، اجتناب است و دليلى قائم بر بطلان نيست . < / السؤال = 2286 > < السؤال = 3247 > 237 - سؤال : هرگاه استيجار صوم و صلوة بشود و عمل معين شود و لكن تعيين مدت نشود به جهت جهالت در مسئله لزوم تعيين مدت ، و بعد از عمل بفهمند كه تعيين مدت ضرور بوده ، آيا آن عمل كه شده ، صحيح است ، خصوصا با اجازه و تراضى طرفين به آنچه شده . - يا نه ؟ و آيا هرگاه موجر بتنهايى بعد از عمل بفهمد اين معنى را ، لازم است اعلام مستأجر ، يا نه ؟ جواب : ظاهر اين است كه هرگاه عرف و عادتى باشد كه موجرين آن زمان و آن بلاد ، بيش از زمان معين تأخير نمىكنند و آن هم تأخير نكرده باشد ، مثل اينكه عادت اين است كه دو سال نماز را تا دو سال هم تأخير مىكنند و مضايقه نمىكنند ، ظاهر صحت آن عمل است و همين قدر از تعين كافى است . چنان كه آخوند ملا احمد ( ره ) نيز تجويز كرده ، و بر فرضى كه اين را كافى ندانيم هم ظاهر اين است كه عمل صحيح باشد ، هر چند اجاره فاسد باشد و در اين صورت ، مستحق اجرة المثل خواهد بود . و اشكالى كه در اينجا متصور است اين است كه چون اخلاص در عمل ، شرط است و عبادت در ازاى عوض ، منافى آن است و استيجار حج به دليل خارج شده و همچنين استيجار
103
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 103