< صفحة فارغة > [ مسأله 1742 اگر پسر بدون اجازهء پدر روزهء مستحبى بگيرد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1742 اگر پسر بدون اجازهء پدر ( 1 ) روزهء مستحبى بگيرد و در بين روز پدر ( 2 ) ، او را نهى كند ( 3 ) ، بايد افطار نمايد . اين مسأله در رسالهء آيات عظام : مكارم ، نورى و بهجت نيست ( 1 ) ( 2 ) زنجانى : يا مادر . . ( 3 ) خوئى ، تبريزى ، زنجانى : چنانچه مخالفت او موجب اذيتش باشد . . گلپايگانى ، صافى : اگر در مخالفت نهى ، اذيت مىشود . . فاضل : به نحوى كه از روزه گرفتنش به خاطر شفقت بر وى اذيت شود . . سيستانى : مسأله اگر فرزند بدون اجازه پدر يا مادر روزه مستحبى بگيرد و در بين روز پدر يا مادر او را نهى كند ، چنانچه مخالفت او موجب اذيتش كه ناشى از شفقت اوست باشد ، بايد افطار نمايد . < صفحة فارغة > [ مسأله 1743 كسى كه مىداند روزه براى او ضرر ندارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1743 كسى كه مىداند روزه براى او ضرر ( 1 ) ندارد اگر چه دكتر بگويد ضرر دارد ، بايد روزه بگيرد و كسى كه يقين يا گمان دارد كه روزه برايش ضرر ( 2 ) دارد اگر چه دكتر بگويد ضرر ندارد ، بايد روزه نگيرد ( 3 ) و اگر روزه بگيرد صحيح نيست ( 4 ) مگر آن كه به قصد قربت بگيرد و بعد معلوم شود ضرر نداشته . ( 1 ) ( 2 ) سيستانى : ضرر قابل توجهى . . ( 3 ) سيستانى : واجب نيست روزه بگيرد . ( 4 ) اراكى ، گلپايگانى ، خوئى ، صافى ، نورى : بقيه مسأله ذكر نشده . تبريزى : و اگر شك كند روزه براى او ضرر دارد يا نه و دكتر حاذق موثق بگويد ضرر دارد يا ندارد لازم است از قول او تبعيت كند . زنجانى : مسأله كسى كه مىترسد روزه برايش ضرر داشته باشد ، اگر چه دكتر بگويد ضرر ندارد نبايد روزه بگيرد ، و كسى كه نمىترسد بايد روزه بگيرد ، اگر چه دكتر بگويد ضرر دارد . بهجت : مسأله اگر كسى مريض باشد به طورى كه بداند يا گمان كند روزه گرفتن براى او ضرر دارد نبايد روزه بگيرد و اگر روزه بگيرد روزهاش صحيح نيست و در صورت خوف ضرر در صورتى كه خوف او عقلايى باشد مىتواند روزهاش را افطار كند . مكارم : مسأله كسى كه مىداند روزه براى او ضرر دارد بايد روزه را ترك كند و اگر روزه بگيرد صحيح نيست ، همچنين اگر يقين ندارد امّا احتمال قابل توجهى مىدهد كه روزه براى او ضرر دارد ، خواه اين احتمال از تجربهء شخصى حاصل شده باشد يا از گفته طبيب . اگر طبيب بگويد روزه ضرر دارد اما او با تجربه دريافته است كه ضرر ندارد بايد روزه بگيرد و در صورت معلوم نبودن ضرر مىتواند يكى دو روز تجربه كند و بعد طبق دستور بالا عمل نمايد . < صفحة فارغة > [ مسأله 1744 اگر انسان احتمال بدهد كه روزه برايش ضرر دارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1744 اگر انسان احتمال بدهد كه روزه برايش ضرر دارد و از آن احتمال ، ترس براى او پيدا شود ( 1 ) چنانچه احتمال او در نظر مردم به جا باشد ، نبايد روزه بگيرد و اگر روزه بگيرد صحيح نيست ( 2 ) مگر آن كه به قصد قربت گرفته باشد و بعد معلوم شود ضرر نداشته . اين مسأله در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) اراكى : نبايد روزه بگيرد و اگر روزه بگيرد صحيح نيست .