responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 954


( 4 ) گلپايگانى ، صافى : بايد نيت روزه نداشته باشد ( صافى : و اگر از شب ، قصد سفر نكرده باشد احتياط مستحب اتمام روزه و قضاى آن است ) ولى اگر قبل از ظهر به وطن برگردد و مفطر به جا نياورده باشد ، به حد ترخص كه رسيد ، بايد نيت روزه نمايد و روزه‌اش صحيح است .
اراكى : ديوار شهر را نبيند و اهل آنجا او را نبينند . . ( 5 ) نورى : بايد نيت روزه نداشته باشد . .
بهجت : مسأله اگر مسافر قبل از ظهر به سفر رود روزه‌اش باطل مىشود ، چه از شب نيت مسافرت داشته باشد يا نه ، ولى احتياط مستحب اين است كه اگر از شب قبل تصميم مسافرت نداشته ، مسافرت نكند .
سيستانى : مسأله اگر روزه دار بعد از ظهر مسافرت نمايد ، بايد بنا بر احتياط روزهء خود را تمام كند و در اين صورت قضاى آن لازم نيست و اگر پيش از ظهر مسافرت كند بنا بر احتياط واجب نمىتواند آن روز را روزه بگيرد ، خصوصاً اگر از شب نيت سفر داشته باشد ، ولى در هر صورت نبايد پيش از رسيدن به حدّ ترخص چيزى را كه روزه را باطل مىكند انجام دهد و گر نه كفاره بر او واجب مىشود .
زنجانى : مسأله اگر روزه دار از شب در فكر سفر نباشد حتى به نحو ترديد و در روز مسافرت كند بايد روزه را تمام كند ، چه پيش از ظهر سفر كند ، چه بعد از ظهر ، و چنانچه از شب در فكر سفر باشد اگر بعد از ظهر مسافرت كند بايد روزه را بگيرد ، و اگر پيش از ظهر مسافرت كند ، وقتى به حد ترخص برسد مىتواند روزه را بخورد و صحت روزه گرفتن محلّ اشكال است و مىتواند روزه را رجاءً گرفته ولى بنا بر احتياط واجب بايد آن را قضا كند ، و پيش از رسيدن به حد ترخص جايز نيست روزه را بخورد ، ولى اگر روزه را خورد ، بعد به سفر رفت كفاره ندارد ، هر چند كفاره دادن مطابق احتياط استحبابى است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1722 اگر مسافر پيش از ظهر به وطنش برسد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1722 اگر مسافر پيش از ظهر به وطنش برسد ( 1 ) ، يا به جايى برسد كه مىخواهد ده روز در آنجا بماند ، چنانچه كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده ، بايد آن روز را روزه بگيرد ( 2 ) و اگر انجام داده ( 3 ) روزهء آن روز بر او واجب نيست ( 4 ) . ( 1 ) خوئى ، سيستانى : اگر مسافر در ماه رمضان چه آن كه قبل از فجر در سفر بوده و چه آن كه روزه بوده و سفر نمايد ؛ چنانچه پيش از ظهر به وطنش برسد . .
تبريزى : اگر مسافر در ماه رمضان پيش از ظهر به وطنش برسد . . ( 2 ) سيستانى : بنا بر احتياط واجب بايد آن روز روزه را بگيرد و در اين صورت قضا ندارد . . ( 3 ) گلپايگانى ، صافى ، نورى : نمىتواند آن روز را روزه بگيرد .
فاضل : يا بعد از ظهر به وطنش برسد ، يا به جايى برسد كه مىخواهد ده روز در آنجا بماند ، نمىتواند در آن روز روزه بگيرد .
مكارم : بايد بعداً قضا كند و مستحب است باقى ماندهء آن روز را امساك نمايد . ولى اگر بعد از ظهر وارد شود ، نمىتواند روزه بگيرد .

954

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 954
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست