زنجانى : روزهاش صحيح است ؛ خواه در روزه ماه مبارك رمضان باشد يا روزه واجب ديگرى وقت آن وسعت داشته باشد يا تنگ باشد يا روزه مستحبى باشد ؛ ولى احتياط مستحب آن است كه در روزه واجب كه وقت آن وسعت دارد ، به آن اكتفا نكند ، مخصوصاً در روزهء قضاى ماه رمضان . ( 3 ) بهجت : بقيه مسأله ذكر نشده . گلپايگانى ، صافى : چنانچه روزهاى را كه مىگيرد مثل روزهء رمضان واجب معين باشد صحيح است و اگر روزهء مستحب يا روزهاى باشد كه مثل روزهء كفاره وقت آن معين نيست صحيح بودن آن اشكال دارد . نورى : ولى اگر روزه مستحب يا روزهاى كه وقت آن معين نيست باشد ، صحيح بودن آن اشكال دارد . فاضل ، مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1638 . < صفحة فارغة > [ مسأله 1640 اگر زن بعد از اذان صبح از خون حيض يا نفاس پاك شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1640 اگر زن بعد از اذان صبح از خون حيض يا نفاس پاك شود ، يا در بين روز خون حيض يا نفاس ببيند اگر چه نزديك مغرب باشد ، روزهء او باطل است . < صفحة فارغة > [ مسأله 1641 اگر زن غسل حيض يا نفاس را فراموش كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1641 اگر زن غسل حيض يا نفاس را فراموش كند و بعد از يك روز يا چند روز يادش بيايد ، روزه هايى كه گرفته صحيح است ( 1 ) . اين مسأله در رسالهء آيات عظام : مكارم و بهجت نيست ( 1 ) فاضل : و بنا بر احتياط مستحب قضاى آن را نيز بگيرد . گلپايگانى : روزه هايى كه گرفته ، اشكال دارد و احتياط لازم آن است كه قضاء آنها را بگيرد . صافى : قضاى روزه هايى را كه گرفته بنا بر احتياط ، مستحب است كه بگيرد . زنجانى : مسأله اگر زن غسل حيض يا نفاس را فراموش كند و روزه بگيرد ، روزه او صحيح است . < صفحة فارغة > [ مسأله 1642 اگر زن پيش از اذان صبح در ماه رمضان از حيض يا نفاس پاك شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1642 اگر زن پيش از اذان صبح در ماه رمضان از حيض يا نفاس پاك شود ( 1 ) و در غسل كردن كوتاهى كند و تا اذان غسل نكند ( و در تنگى وقت تيمم هم نكند ( 2 ) ) ، روزهاش باطل است ( 3 ) ولى چنانچه كوتاهى نكند مثلًا منتظر باشد كه حمام زنانه شود ( 4 ) ، اگر چه سه مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نكند در صورتى كه تيمم كند روزهء او صحيح است ( 5 ) . اين مسأله در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) گلپايگانى ، صافى ، نورى : اگر زن پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاك شود . . ( 2 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام : خوئى ، گلپايگانى ، صافى ، تبريزى و مكارم نيست ] ( 3 ) مكارم : بنا بر احتياط واجب . . سيستانى : چنانچه گذشت روزهء آن روز را بايد تمام كند و قضا نمايد . . ( 4 ) مكارم : مثلًا منتظر باشد كه حمام باز شود يا آب حمام گرم شود و تا اذان غسل نكند در صورتى كه تيمم كرده باشد روزهء او صحيح است . ( 5 ) گلپايگانى ، صافى : اگر چه سه مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نكند و در تنگى وقت تيمم كند يا از تيمم هم عاجز باشد روزهاش صحيح است .