بايد قضاى آن روز را بگيرد . و اگر دوباره بيدار شود و بداند يا عادت به بيدار شدن داشته باشد و تصميم داشته باشد كه بعد از بيدار شدن غسل كند در صورتى كه باز هم بخوابد و تا اذان خواب بماند ، بايد قضاى آن روز را بگيرد و كفاره بر او واجب نيست ولى احتياط خوب است . صافى : بنا بر احتياط مستحب مؤكد كفاره هم بر او واجب مىشود . خوئى ، تبريزى : مسأله مراد از خواب اول و دوم و سوم در صورتى كه انسان در خواب محتلم شود خوابى است كه بعد از بيدار شدن بخوابد و اما خوابى كه در آن محتلم شده خواب اول حساب نمىشود . سيستانى : مسأله خوابى كه در آن احتلام صورت گرفته است خواب اول حساب مىشود ، بنا بر اين اگر پس از بيدار شدن دوباره بخوابد و تا اذان صبح بيدار نشود ، چنانچه در مسأله قبل گفته شد روزهء آن روز را بايد قضا كند . زنجانى : مسأله اگر انسان در خواب محتلم شود و بعد بيدار شود و ببيند جنب شده و دوباره بخوابد ، و تا اذان صبح بيدار نشود ، بايد در آن روز از كارهايى كه به رروزه دار حرام است ، خوددارى كند و بعد ، روزهء آن روز را قضا كند . < صفحة فارغة > [ مسأله 1632 اگر روزه دار در روز محتلم شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1632 اگر روزه دار در روز محتلم شود ، واجب نيست فوراً غسل كند ( 1 ) . ( 1 ) فاضل : گر چه احتياط مستحب آن است كه فوراً غسل كند . مكارم : مسأله هر گاه روزه دار در روز محتلم شود بهتر است فوراً غسل كند اما اگر نكند براى روزهاش اشكالى ندارد . < صفحة فارغة > [ مسأله 1633 هر گاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بيدار شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1633 هر گاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده ، اگر چه بداند پيش از اذان محتلم شده ، روزهء او صحيح است ( 1 ) . ( 1 ) مكارم : روزهاش صحيح است ، خواه بداند پيش از اذان محتلم شده يا بعد از آن ، و يا شك داشته باشد . < صفحة فارغة > [ مسأله 1634 كسى كه مىخواهد قضاى روزهء رمضان را بگيرد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1634 كسى كه مىخواهد قضاى روزهء رمضان را بگيرد ، هر گاه تا اذان صبح جنب بماند ، اگر چه از روى عمد نباشد روزهء او باطل است ( 1 ) . ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : اگر چه از روى عمد نباشد ، اگر وقت وسعت داشته باشد روزهء او باطل است و اگر وقت تنگ باشد ، احتياط واجب گرفتن روزهء آن روز و عوض آن بعد از ماه مبارك است . بهجت : بنا بر أظهر روزهء او باطل است و در صورتى كه وقت گرفتن روزهء قضا طورى تنگ است كه اگر روزهاش باطل باشد ديگر فرصتى براى گرفتن روزهء قضا ندارد ، احتمال دارد ملحق به روزهء ماه رمضان باشد . سيستانى : هر گاه تا اذان صبح عمداً جنب بماند ، نمىتواند آن روز را روزه بگيرد ؛ و اگر از روى عمد نباشد ، مىتواند ، اگر چه احتياط در ترك آن است . مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1636 .