responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 907


< صفحة فارغة > [ مسأله 1616 اگر فراموش كند كه روزه است ] < / صفحة فارغة > مسأله 1616 اگر فراموش كند كه روزه است و به نيت غسل سر را در آب فرو برد ، روزه و غسل او صحيح است . اين مسأله در رسالهء آيات عظام : سيستانى و بهجت نيست زنجانى : مسأله اگر به جهت عذرى به نيت غسل سر را در آب فرو برد ؛ مثل اين كه فراموش كند كه روزه است يا بدون تقصير مسأله را نداند غسل او صحيح است و معصيتى نكرده است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1617 اگر بداند كه روزه است و عمداً براى غسل سر را در آب فرو برد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1617 اگر بداند كه روزه است و عمداً براى غسل سر را در آب فرو برد ، چنانچه روزهء او ، روزهء واجبى باشد كه مثل روزهء كفاره وقت معينى ندارد ، غسل صحيح و روزه باطل مىباشد ( 1 ) ، ولى اگر واجب معين باشد ، اگر به فرو بردن سر در آب ، قصد غسل كند ، روزهء او باطل است و بنا بر احتياط واجب ، غسل او هم باطل است ( 2 ) مگر آن كه در زير آب ، يا در حال خارج شدن از آب نيت غسل كند كه در اين صورت غسل او صحيح است و اما اگر روزهء ماه رمضان باشد ، هم غسل و هم روزه باطل است مگر ( آن كه در همان زير آب توبه نمايد و ( 3 ) ) در حال خارج شدن از آب نيت غسل كند كه در اين صورت غسل او صحيح است . اين مسأله در رسالهء آيات عظام : سيستانى و بهجت نيست ( 1 ) خوئى : چنانچه روزهء او روزهء رمضان باشد ، روزه و غسل او هر دو باطل است و همچنين است حكم روزهء قضاء رمضان بعد از زوال على الأحوط و اگر روزهء مستحب باشد ، يا روزهء واجبى باشد كه مثل روزهء كفاره وقت معينى ندارد غسل او صحيح و روزه‌اش باطل مىباشد و ظاهر اين است كه اين حكم در روزه واجب معين نيز جارى است .
گلپايگانى ، تبريزى ، صافى : چنانچه روزهء او مثل روزهء رمضان ، واجب معين باشد ، روزه و غسل او هر دو باطل است و اگر روزهء مستحب باشد ، يا روزهء واجبى باشد كه مثل روزهء كفاره وقت معينى ندارد و تمام كردن آن واجب نباشد غسل صحيح و روزه باطل مىباشد .
تبريزى : و افطار آن جايز است غسل صحيح و روزه باطل مىباشد .
فاضل ، نورى : چنانچه روزهء او مثل روزهء رمضان واجب معيّن باشد ، بنا بر احتياط واجب بايد دوباره غسل كند و روزه را هم ( فاضل : بايد بنا بر احتياط واجب ) قضا نمايد و اگر روزهء مستحب يا روزهء واجبى باشد كه مثل روزهء كفّاره وقت معيّنى ندارد ، غسل صحيح و روزه ( فاضل : بنا بر احتياط واجب ) باطل مىباشد .
مكارم : چنانچه بداند روزه واجب معين است بنا بر احتياط واجب هم روزه را بايد قضا كند و هم غسل را دوباره انجام دهد . ( 2 ) اراكى : روزه و غسل او باطل است . . ( 3 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيت الله اراكى نيست ] زنجانى : مسأله اگر بداند كه روزه است و بدون عذر در روزهء واجب معين براى غسل ، سر را در آب فرو برد ، معصيت كرده و بنا بر احتياط مستحب غسلش باطل مىشود ؛ ولى روزه‌اش صحيح است .

907

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 907
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست