اراكى : مسأله استعمال آمپولهايى كه تزريق مىشود ، تقويتى باشد يا غير تقويتى ؛ و نيز سرم غذايى و تقويتى چون در موارد مذكور أكل و شرب صادق نيست اشكال ندارد . " 1 " گلپايگانى ، صافى : مسأله احتياط مستحب آن است كه روزه دار از استعمال آمپول خوددارى كند و فرق بين آمپولها نيست . و اگر لازم شد و تزريق كرد ، روزهء او باطل نمىشود . خوئى ، تبريزى : مسأله آمپولى كه عضو را بىحس مىكند يا به جهت ديگر استعمال مىشود ، براى روزه دار اشكال ندارد . و بهتر آن است كه از استعمال آمپولى كه به جاى دواء و غذا به كار مىبرند ، خوددارى كند . سيستانى : مسأله آمپول و سرم روزه را باطل نمىكند هر چند آمپول تقويتى يا سرم قندى نمكى باشد و همچنين اسپرى كه براى تنگى نفس استعمال مىشود اگر دارو را فقط وارد ريه كند روزه را باطل نمىكند و همچنين دارو در چشم و گوش ريختن روزه را باطل نمىكند اگر چه مزه آن به گلو برسد و اگر در بينى بريزد اگر به حلق نرسد روزه را باطل نمىكند . مكارم : مسأله احتياط واجب آن است كه روزه دار از تزريق آمپولها و سرمهايى كه به جاى غذا يا دواء به كار مىرود ، خوددارى كند ولى تزريق آمپولهايى كه عضو را بىحس مىكند ، اشكال ندارد . زنجانى : مسأله احتياط واجب آن است كه روزه دار از استعمال سرم و آمپولى كه به جاى غذا به كار مىرود خوددارى كند ، ولى تزريق آمپول دوايى و آمپولى كه عضو را بى حس مىكند ، اشكال ندارد . < صفحة فارغة > [ مسأله 1577 اگر روزه دار چيزى را كه لاى دندان مانده است ] < / صفحة فارغة > مسأله 1577 اگر روزه دار چيزى را كه لاى دندان مانده است عمداً فرو ببرد ، روزهاش باطل مىشود . فاضل : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1573 . مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1578 . < صفحة فارغة > [ مسأله 1578 كسى كه مىخواهد روزه بگيرد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1578 كسى كه مىخواهد روزه بگيرد ، لازم نيست پيش از اذان دندانهايش را خلال كند ، ولى اگر بداند غذايى كه لاى دندان مانده در روز فرو مىرود ( 1 ) چنانچه خلال نكند و چيزى از آن فرو رود ، روزهاش باطل مىشود ( 2 ) بلكه اگر فرو هم نرود بنا بر احتياط واجب بايد قضاى آن روز را بگيرد . ( 1 ) زنجانى : و روزه را باطل مىكند ، چنانچه عمداً با خلال كردن بيرون نياورد روزهاش باطل مىباشد ؛ هر چند خرده هاى غذا در روز فرو نرود . سيستانى : بايد خلال كند . [ پايان مسأله ] بهجت : بايد خلال كند . . ( 2 ) اراكى ، خوئى : بقيه مسأله ذكر نشده . بهجت : و اگر هم فرو نرود ، باز اخلال به نيّت كرده ولى اگر نمىداند كه غذا فرو خواهد رفت يا نه ، مستحب است خلال كند و اگر هم اتّفاقاً و سهواً فرو برد ، روزه باطل نيست .