( 2 ) اراكى : احتياط واجب است كه در آن روز از مبطلات روزه پرهيز كند . فاضل : احتياط واجب آن است كه نيت كند و روزه بگيرد و اگر روزه نگرفت قضا كند . زنجانى : مسأله اگر كافرى مسلمان شود قضاى روزه هاى قبلى بر او واجب نيست ؛ بلى چنانچه در اثناء روز مسلمان شود ، بايد در بقيه روز از مبطلات روزه اجتناب كند ؛ پس اگر قبل از ظهر مسلمان شده و از اذان صبح تا آن وقت كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده ، احتياط واجب آن است كه در بقيهء روز ، نيت روزه كند و اگر آن روز را روزه نگرفت قضاى آن را به جا آورد و اگر بعد از ظهر مسلمان شده لازم نيست نيت روزه كند . سيستانى : مسأله اگر در روز ماه رمضان كافر مسلمان شود و از اذان صبح تا آن وقت كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد بنا بر احتياط واجب بايد به قصد ما في الذمه تا آخر روز امساك كند و اگر چنين نكرد آن روز را قضا كند . < صفحة فارغة > [ مسأله 1567 اگر مريض پيش از ظهر ماه رمضان خوب شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1567 اگر مريض پيش از ظهر ماه رمضان خوب شود ( 1 ) و از اذان صبح تا آن وقت كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد ، بايد نيت روزه كند ( 2 ) و آن روز را روزه بگيرد و چنانچه بعد از ظهر خوب شود ، روزهء آن روز بر او واجب نيست ( 3 ) . ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : واجب نيست بر او كه نيّت روزه كند اگر چه از اذان صبح تا آن وقت كارى كه روزه را باطل مىكند ، انجام نداده باشد . بهجت : و تا آن وقت كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد ، واجب بودن روزه و صحيح بودنش خالى از وجه نيست . ( 2 ) مكارم : و احتياطاً قضا هم نمايد ولى اگر بعد از ظهر خوب شود ، روزهء آن روز واجب نيست ، فقط بايد قضاى آن را به جا آورد . سيستانى : اگر در وسط روز ماه رمضان پيش از ظهر مريض خوب شود و تا آن وقت كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد بنا بر احتياط واجب بايد نيت روزه كند . . ( 3 ) فاضل ، سيستانى : و بايد بعداً آن را قضا كند . خوئى ، تبريزى : مسأله اگر در وسط روز ماه رمضان پيش از ظهر يا بعد از آن مريض خوب شود ، روزهء آن روز بر او واجب نيست هر چند تا آن وقت كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد . زنجانى : مسأله اگر مريض در اثناء روزه ماه رمضان خوب شد ، چنانچه اجتناب از مبطلات روزه در قسمتى از روز كه مريض بوده براى او ضرر داشته ، گرفتن روزه و اجتناب از مبطلات آن ، در بقيهء روز بر او واجب نيست و اگر اجتناب از مبطلات روزه در قسمت اول روز بر او ضرر نداشته معلوم مىشود كه واقعاً روزهء آن روز بر او واجب بوده ، پس بايد در بقيهء روز از مبطلات روزه اجتناب كند ، پس اگر قبل از ظهر خوب شده و از اذان صبح تا آن وقت كارى كه