مسأله 37 ظاهر آن است كه در صورت عوض شدن امام بر مأمومين تجديد نيّت اقتداء واجب باشد . مسأله 38 اگر كسى كه بشود به او اقتداء نمود يافت نشود ، بايد مأمومين نماز خود را فرادى تمام كنند ، و نماز جمعه شان صحيح است ، و در صورتى كه به جماعت تمام ننمايند احوط آن است كه نماز ظهر را نيز به جا آورند . < فهرس الموضوعات > شرط دوّم : عدد است < / فهرس الموضوعات > شرط دوّم : عدد است ، به اين معنا كه حدّ اقلّ نمازگزاران كه امام هم يكى از آنهاست بايد پنج نفر باشند و به كمتر از آن منعقد نمىشود . و اگر هفت نفر باشند و سائر شرايط جمع باشد نماز جمعه عيناً واجب خواهد شد . مسأله 39 هر گاه بعضى از افراد جماعت بروند و عدد مطلوب يعنى حدّ اقل نمازگزاران كم شود هر چند بعد از خطبه باشد و آن افراد برنگردند يا كسانى ديگر به جاى آنها نيايند و حدّ اقلّ عدد تكميل نشود ، جمعه منعقد نمىگردد و از باقى مانده جمعه ساقط مىشود . مسأله 40 هر گاه افرادى كه در بين خطبه رفته بودند قبل از گذشتن وقت برگردند نماز جمعه را بايد بخوانند ، و تكرار آن چه از خطبه شنيده شده بود در صورتى كه موالات عرفيّه بهم نخورده باشد واجب نيست و الَّا احوط تكرار خطبه است ، و همچنين اگر افرادى كه بعد از خطبه رفته بودند پيش از نماز برگردند . مسأله 41 هر گاه به واسطهء رفتن چند نفر عدد كم شود و به جاى آنها از كسانى كه خطبه را گوش نكردهاند عدد تكميل گردد ، ظاهر اين است كه تكرار خطبه لازم باشد زيرا كه عدد مذكور " پنج يا هفت نفر " در استماع خطبه ظاهراً شرط است ، هر چند جايز است ديگران كه خطبه را گوش ندادهاند به آنها در نماز ملحق شوند . مسأله 42 عدول از نماز جمعه به نماز ظهر دليل ندارد . خواه نمازگزار بتواند نماز جمعه را تمام كند يا نتواند . < فهرس الموضوعات > شرط سوّم آن كه مسافت بين دو نماز جمعه كمتر از يك فرسخ نباشد < / فهرس الموضوعات > شرط سوّم آن كه مسافت بين دو نماز جمعه كمتر از يك فرسخ نباشد ، پس اگر در كمتر از مسافت يك فرسخ دو نماز جمعه همزمان و با هم برپا شد ، هر دو نماز باطل است . مسأله 43 هر گاه يكى از اين دو نماز پيشتر از دوّمى منعقد شد ، هر چند به تكبيرة الإحرام باشد " به اين معنى كه امام جماعت يكى از دو نماز تكبيرة الإحرام را جلوتر از امام جماعت نماز دوّم گفت " دوّمى باطل و اوّلى صحيح است ، خواه سبقت گيرنده بداند كه نماز جمعهء ديگرى بعد از شروع او منعقد شده يا نداند و در صورتى كه بداند جمعهء ديگرى در كمتر از مسافت اقامه مىشود ، و سبقت بگيرد اين دانستن ضرر بجواز سبقت ندارد . مسأله 44 در باطل بودن جمعهء دوّم فرقى نيست بين اين كه بدانند جمعهء ديگرى منعقد است يا ندانند . مسأله 45 هر گاه شكّ كند كه جمعهء ديگر قبلًا منعقد شده يا مقارن و همزمان بوده ، بنا را بر عدم مقارنت و سبقت بگذارد ، و تفحّص لازم نيست ، و مادامى كه كشف خلاف نشده حكم به صحّت جمعهء خودش مىنمايد .