responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 836


كه بر ولىِّ ميت لازم است كه براى عبادات ميّت نايب بگيرد ، بايد در نيابت قيد كند كه نايب فتواى ولىّ ميت يا مرجع تقليدش را رعايت كند ؛ و اگر قيد هم نكرد ، بايد فتواى او يا مرجع تقليدش رعايت شود ، همچنين اگر در وصيت يا در هنگام نايب گرفتن شرط كنند كه عمل را بطور مخصوصى انجام دهد ، بايد نايب همانطور به جا آورد .
زنجانى : مسأله 1553 در جايى كه وصيت شده براى عبادتى نايب بگيرند ، و بر ولى نيز لازم بوده كه براى ميت نايب بگيرد ، نايب بايد بين فتاواى وصيت كننده يا مرجعش و فتاواى ولىِّ ميت يا مرجع تقليدش احتياط كند ، و نيز بايد به تفصيلى كه در مسأله [ 1544 ] گذشت ، فتاواى خود يا مرجع تقليدش را نيز رعايت كند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1546 اگر ميت ترتيب نمازهايى را كه قضا شده مىدانسته ] < / صفحة فارغة > مسأله 1546 اگر ميت ترتيب نمازهايى را كه قضا شده مىدانسته و انسان بخواهد براى آن نمازها اجير بگيرد لازم نيست براى هر كدام آنها وقتى را معين نمايد . اراكى : مسأله اگر انسان چند نفر را براى نماز قضاى ميّت اجير كند بايد براى هر كدام آنها وقتى را معيّن نمايد . مثلًا اگر با يكى از آنها قرار گذاشت كه از صبح تا ظهر نماز قضا بخواند با ديگرى قرار بگذارد كه از ظهر تا شب بخواند و نيز بايد نمازى را كه در هر دفعه شروع مىكند ، معيّن نمايد مثلًا قرار بگذارد ، اوّل نمازى را كه مىخواند صبح باشد يا ظهر يا عصر ؛ و همچنين بايد با آنها قرار بگذارد كه در هر دفعه نماز يك شبانه روز را تمام كنند و اگر ناقص بگذارند ، آن را حساب نكنند و دفعهء بعد نماز يك شبانه روز را از سر شروع نمايند .
گلپايگانى : و بخواهد احتياط كند و ترتيب را مراعات نمايد . .
صافى : لازم نيست براى هر كدام از آنها وقتى را معين كند ، ولى اگر بخواهد احتياط و ترتيب را مراعات نمايد . .
فاضل : در صورتى كه ترتيب قضا شدنِ نماز ميت را مىداند بايد بنا بر احتياط واجب . .
فاضل : نماز يك شبانه روز را از سر شروع نمايند . [ پايان مسأله ] خوئى ، سيستانى ، تبريزى : مسأله اگر انسان چند نفر را براى نماز قضاى ميّت اجير كند ، بنا بر آن چه در مسأله [ 1543 ] گفته شد ، لازم نيست براى هر كدام آنها وقتى را معيّن نمايد .
زنجانى : مسأله اگر انسان به چند نفر براى نماز قضاى ميت نيابت دهد ، بنا بر آن چه در مسأله [ 1543 ] گفته شد ، لازم نيست براى هر كدام آنها وقتى را معين كند ولى احتياط استحبابى آن است كه نماز را به شكلى بخوانند كه ترتيب در تمام نمازها رعايت شود .
مكارم : مسأله هر گاه اشخاص متعدّدى را براى قضاى نماز ميّت اجير كند ، لازم نيست براى هر كدام وقت معيّنى را تعيين نمايد . بلكه آنها مىتوانند در هر وقت كه بخواهند نماز را به جا آورند ، ولى براى رعايت ترتيب بين نمازهاى قضا ، احتياط مستحب آن است كه براى هر كدام از آنها وقتى را معيّن نمايد مثلًا با يكى قرار مىگذارد كه در فاصلهء صبح تا ظهر نماز قضا

836

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 836
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست