( 1 ) اراكى : بلكه كسى را هم كه با تيمّم يا جبيره نماز مىخواند ، نمىشود اجير كرد . ( 2 ) نورى : اگر چه نماز ميت هم همانطور قضا شده باشد . خوئى ، گلپايگانى ، تبريزى ، سيستانى ، صافى : مسأله كسى را كه عذرى دارد و مثلًا با تيمّم يا نشسته نماز مىخواند ، ( سيستانى : مطلقاً بنا بر احتياط ) نمىشود براى نمازهاى ميّت اجير كرد ؛ اگر چه نماز ميّت همانطور قضا شده باشد . ( سيستانى : ولى اجير گرفتن كسى كه با وضو يا غسل جبيرهاى نماز مىخواند ، اشكال ندارد و همچنين اجير گرفتن كسى كه دست يا پاى او قطع شده است ) . فاضل : مسأله كسى كه عذرى دارد و مثلًا با تيمّم يا نشسته نماز مىخواند ، نمىشود براى نمازهاى ميّت او را اجير كرد اگر چه از ميّت به همين نحو قضا شده باشد . بهجت : مسأله كسى را كه عذرى دارد ، مثلًا نشسته نماز مىخواند بنا بر احتياط نمىتوان براى نمازهاى ميّت اجير كرد ، بلكه كسى را هم كه با تيمّم يا وضوى جبيره نماز مىخواند ، بنا بر احتياط نمىشود اجير كرد . زنجانى : مسأله كسى را كه عذرى دارد و مثلًا با تيمم يا نشسته نماز مىخواند اگر به نيابت از شخص ديگرى نماز بخواند ، نمىشود بدان اكتفا كرد ؛ هر چند از آن شخص هم همانطور قضا شده باشد . مكارم : مسأله شخصى كه از ميت نيابت مىكند بايد كسى باشد كه در انجام اجزاء و شرائط نماز معذور نباشد مثلًا كسى كه نشسته نماز مىخواند نمىتواند نايب شود ، حتى بنا بر احتياط واجب كسى كه با تيمم يا جبيره نماز مىخواند نيابت نكند . < صفحة فارغة > [ مسأله 1542 مرد براى زن و زن براى مرد مىتواند اجير شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1542 مرد براى زن و زن براى مرد مىتواند اجير شود ( 1 ) و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز بايد به تكليف خود عمل نمايد ( 2 ) . ( 1 ) زنجانى : مىتواند نايب شود . . ( 2 ) زنجانى : و نيابت مميّز كه خوب و بد را مىفهمد و شرايط نماز را رعايت مىكند صحيح است . < صفحة فارغة > [ مسأله 1543 لازم نيست قضاى نمازهاى ميت به ترتيب خوانده شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1543 لازم نيست قضاى نمازهاى ميت به ترتيب خوانده شود ( 1 ) ، اگر چه بدانند كه ميت ترتيب نمازهاى خود را مىدانسته ( 2 ) . ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : مگر در آن چه در اداء آن ترتيب لازم است مثل ظهر و عصر يك روز . مكارم : خواه ترتيب آن را بداند يا نداند . مگر در مورد ظهر و عصر ، يا مغرب و عشا از يك روز ، كه رعايت ترتيب در آن لازم است . ( 2 ) نورى : بلى ، نمازهايى كه اداء آنها ترتيب دارد مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا از يك روز بايد به ترتيب قضا شود . اراكى : مسأله قضاى نمازهاى ميّت بايد به ترتيب خوانده شود و اگر ترتيب آنها را نمىدانند بايد با اجير شرط كنند به قدرى نماز بخواند كه ترتيب به عمل آيد خصوصاً اگر بدانند كه ميت ترتيب نمازهاى خود را مىدانسته . خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى : مسأله در قضاى نمازهاى ميّت ترتيب واجب نيست