< صفحة فارغة > [ س 571 آيهء صلوات بر پيامبر ] < / صفحة فارغة > س 571 : در نماز جماعت بعد از سلام ابتدا آيهء صلوات بر پيامبر تلاوت مىشودو نمازگزاران سه مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد " صلى الله عليهم اجمعين " مىفرستند ، بعد از آن سه بار تكبير مىگويند و سپس شعارهاى سياسى به صورت دعا و برائت توسط مؤمنين با صداى بلند داده مىشود ، آيا اين كار اشكال دارد ؟ ج : قرائت آيه و ذكر صلوات بر پيامبر و آل او " صلى الله عليهم اجمعين " نه تنها اشكال ندارد بلكه مطلوب بوده و ثواب دارد ، و مواظبت بر شعارهاى اسلامى و شعار انقلاب اسلامى ( تكبير و ملحقات آن ) كه يادآور رسالت و اهداف بلند انقلاب اسلامى است ، هم مطلوب است . < صفحة فارغة > [ س 572 اگر شخصى در ركعت دوم نماز جماعت به مسجد برسد ] < / صفحة فارغة > س 572 : اگر شخصى در ركعت دوم نماز جماعت به مسجد برسد و بر اثر جهل به مسأله ، تشهد و قنوت را كه بايد در ركعت بعد به جا آورد ، انجام ندهد ، آيا نماز وى صحيح است ؟ ج : نماز صحيح است . ولى قضاى تشهد و دو سجدهء سهو ، براى ترك تشهد بر او واجب است . < صفحة فارغة > [ س 573 رضايت كسى كه در نماز به او اقتدا مىشود ] < / صفحة فارغة > س 573 : آيا رضايت كسى كه در نماز به او اقتدا مىشود ، شرط است ؟ آيا اقتدا به مأموم صحيح است ؟ ج : رضايت امام جماعت شرط صحت اقتدا نيست ، و اقتدا به مأموم تا وقتى كه نمازش را به جماعت ادامه مىدهد ، صحيح نيست . < صفحة فارغة > [ س 574 دو نفر كه يكى امام است و ديگرى مأموم ] < / صفحة فارغة > س 574 : دو نفر كه يكى امام است و ديگرى مأموم ، اقامهء نماز جماعت كردهاند . شخص سومى به تصور اين كه فرد دوم امام است ، به او اقتدا مىكندو بعد از نماز مىفهمد كه وى مأموم بوده نه امام ، نماز شخص سوم چه حكمى دارد ؟ ج : اقتدا به مأموم صحيح نيست ، ولى زمانى كه انسان نداند و به او اقتدا كند ، اگر در ركوع و سجود به وظيفه نمازگزار منفرد عمل كرده ، بدين معنى كه ركنى را عمداً و يا سهواً كم يا زياد نكرده باشد ، نمازش صحيح است . < صفحة فارغة > [ س 575 كسى كه قصدِ خواندن نماز عشاء را دارد ] < / صفحة فارغة > س 575 : كسى كه قصدِ خواندن نماز عشاء را دارد ، آيا مىتواند به كسى كه نماز مغرب مىخواند ، اقتدا نمايد ؟ ج : اشكال ندارد . < صفحة فارغة > [ س 576 عدم رعايت ارتفاع محل نماز امام ] < / صفحة فارغة > س 576 : آيا عدم رعايت ارتفاع محل نماز امام نسبت به مأمومين ، موجب بطلان نماز آنها مىشود يا خير ؟ ج : اگر بلندى جايگاه امام نسبت به جايگاه مأمومين ، بيشتر از حدى باشد كه شرعاً مجاز است ، موجب بطلان نماز جماعت است . < صفحة فارغة > [ س 577 اگر يكى از صفهاى نماز جماعت به طور كامل از افرادى تشكيل شده باشد ] < / صفحة فارغة > س 577 : اگر يكى از صفهاى نماز جماعت به طور كامل از افرادى تشكيل شده باشد كه نمازشان قصراست و نماز همهء افراد صف بعدى تمام باشد ، اگر افراد صف جلو بعد از خواندن دو ركعت نماز فوراً براى خواندن دو ركعت بعدى اقتدا كنند ، آيا نماز كسانى كه در صف پشت سر آنها هستند ، نسبت به دو ركعت آخر نماز ، جماعت باقى مىماند يا فرادى مىشود ؟