و نمازش صحيح است ( اگر چه احوط استحبابى در اين صورت اعادهء نماز است ( 3 ) ) و اگر سر برندارد تا امام برسد نمازش صحيح است . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله اراكى نيست ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : در صورتى كه صبر كند تا امام به او برسد نمازش صحيح است و اگر به قصد اين كه با امام نماز بخواند ، سر بردارد و با امام به ركوع رود احتياط مستحب آن است كه نماز را تمام كند و دوباره به جا آورد . خوئى ، تبريزى : اگر به قصد اين كه با امام نماز بخواند ، سر بردارد و با امام به ركوع رود جماعت و نمازش صحيح است و اگر عمداً برنگردد ، نمازش صحيح است و منفرد مىشود . سيستانى : لازم است ذكر ركوع را بگويد ، و اگر گفتن ذكر موجب ترك متابعت امام در ركوع شود سر بردارد و با امام به ركوع رود و جماعت و نمازش صحيح است ، و اگر عمداً برنگردد ، صحت جماعتش محل اشكال است ولى نمازش صحيح است به تفصيلى كه در مسأله [ 1423 ] گذشت . فاضل : به احتياط واجب بايد صبر كند تا امام به او برسد و نمازش صحيح است . ( 2 ) بهجت : بايد سر بردارد . . نورى : احتياط واجب آن است كه سر بردارد . . ( 3 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام : نورى و بهجت نيست ] مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1476 . زنجانى : مسأله اگر سهواً پيش از امام به ركوع رود و طورى باشد كه اگر سر بردارد به چيزى از قرائت امام نمىرسد اگر به قصد اين كه با امام نماز بخواند سر بردارد و با امام به ركوع رود جماعت و نمازش صحيح است و اگر عمداً برنگردد ، نمازش فرادى مىشود ؛ و در هر دو صورت ، بنا بر احتياط مستحب ، پس از تمام شدن نماز ، آن را دوباره بخواند . < صفحة فارغة > [ مسأله 1478 اگر پيش از امام به سجده رود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1478 اگر ( 1 ) پيش از امام به سجده رود ، واجب است كه سر بردارد و با امام به سجده رود و نمازش صحيح است اگر چه احتياط استحبابى در اين صورت اعادهء نماز است . و اگر برنداشت نمازش صحيح است . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله مكارم نيست ( 1 ) اراكى : اگر سهواً . . خوئى ، تبريزى : مسأله اگر سهواً پيش از امام به سجده رود ، اگر به قصد اين كه با امام نماز بخواند سر بردارد و با امام به سجده رود ، جماعت و نمازش صحيح است و اگر عمداً برنگردد نمازش صحيح و منفرد مىگردد . سيستانى : لازم است ذكر سجود را بگويد و . . زنجانى : اگر عمداً برنگردد نمازش فرادى مىگردد . سيستانى : اگر عمداً برنگردد صحت جماعتش محل اشكال است ولى نمازش به تفصيلى كه در مسأله [ 1423 ] گذشت صحيح است . گلپايگانى ، فاضل ، صافى : مسأله اگر سهواً پيش از امام به سجده رود ، در صورتى كه صبر كند تا امام به او برسد ، نمازش صحيح است ( گلپايگانى ، صافى : و اگر به قصد اين كه با