گلپايگانى ، صافى : مسأله كسى كه مىداند اگر سوره يا قنوت را تمام كند ، به ركوع امام نمىرسد چنانچه عمداً سوره يا قنوت را بخواند و به ركوع نرسد نمازش اشكال دارد . خوئى ، تبريزى : أظهر اين است كه نمازش صحيح است و بايد به وظيفهء منفرد عمل نمايد . سيستانى : جماعتش باطل مىشود و بايد به وظيفهء منفرد عمل نمايد . زنجانى : جماعتش باطل مىشود و بنا بر احتياط ، نماز را به صورت فرادى تمام كرده و آن را دوباره بخواند . < صفحة فارغة > [ مسأله 1444 كسى كه اطمينان دارد كه اگر سوره را شروع كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1444 كسى كه اطمينان دارد كه اگر سوره را شروع كند ( 1 ) يا تمام نمايد به ركوع امام مىرسد ، احتياط واجب آن است كه سوره را شروع كند يا اگر شروع كرده تمام نمايد ( 2 ) . ( 1 ) مكارم : به ركوع امام مىرسد ، احتياط واجب آن است كه سوره را بخواند و در اين حال اگر سوره را بخواند و اتّفاقاً به ركوع امام نرسد ، جماعتش صحيح است . ( 2 ) اراكى ، فاضل : بايد سوره را شروع كند يا اگر شروع كرده تمام نمايد ( فاضل : ولى اگر با تأخير به ركوع مىرسد لازم نيست سوره را بخواند و يا اگر شروع كرده لازم نيست آن را تمام كند ) . گلپايگانى ، صافى : واجب نيست كه سوره را شروع كند يا اگر شروع كرده تمام نمايد بلكه مىتواند به مجرّد رفتن امام به ركوع سوره را ترك نموده و به ركوع برود . خوئى ، تبريزى : مسأله كسى كه اطمينان دارد كه اگر سوره را شروع كند يا تمام نمايد به ركوع امام مىرسد ، در صورتى كه زياد طول نكشد بهتر آن است كه سوره را شروع كند ، يا اگر شروع كرده تمام نمايد و اگر زياد طول بكشد ، احتياط واجب آن است كه شروع نكند و چنانچه شروع كرده تمام ننمايد . سيستانى : ولى اگر زياد طول بكشد ، به طورى كه نگويند مُتابعت امام مىكند بايد شروع نكند و چنانچه شروع كرده تمام ننمايد و گر نه جماعتش باطل خواهد شد ولى نمازش صحيح است اگر به وظيفه منفرد عمل كرده باشد به تفصيلى كه در مسأله [ 1423 ] گذشت . زنجانى : اگر زياد طول بكشد ، چنانچه بخواهد نماز جماعتش باقى باشد ، بايد شروع نكند . . < صفحة فارغة > [ مسأله 1445 كسى كه يقين دارد ، اگر سوره را بخواند به ركوع امام مىرسد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1445 كسى كه يقين دارد ، اگر سوره ( 1 ) را بخواند به ركوع امام مىرسد ( 2 ) ، چنانچه سوره ( 3 ) را بخواند و به ركوع نرسد ( 4 ) نمازش صحيح است ( 5 ) . ( 1 ) فاضل : يا قنوت . . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 2 ) سيستانى : و متابعت امام از بين نمىرود . . زنجانى : و زياد هم طول نمىكشد . . ( 3 ) فاضل : يا قنوت . . ( 4 ) زنجانى : ولى در سجده خود را به امام برساند . . ( 5 ) خوئى ، تبريزى ، زنجانى ، سيستانى : جماعتش صحيح است . مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1444 . < صفحة فارغة > [ مسأله 1446 اگر امام ايستاده باشد و مأموم نداند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1446 اگر امام ايستاده باشد و مأموم نداند كه در كدام ركعت است مىتواند اقتدا كند ،