نورى : چنانچه قد او بلندتر از امام باشد ، بنا بر احتياط واجب بايد طورى بايستد كه در ركوع و سجود نيز جلوتر از امام نباشد . سيستانى : مسأله مأموم نبايد جلوتر از امام بايستد بلكه احتياط واجب آن است كه اگر مأموم متعدد باشند ، مساوى امام نايستند ولى اگر مأموم يك مرد باشد اشكال ندارد كه مساوى امام بايستد . مكارم : شرط چهارم مأموم جلوتر از امام نايستد . اگر مأموم در ابتداى جماعت يا در اثناء ، جلوتر بايستد جماعت او باطل مىشود . احتياط اين است كه مساوى هم نايستد ، بلكه كمى عقبتر قرار گيرد و اين عقبتر بودن در تمام حالات نماز مراعات گردد حتَّى در حالت ركوع و سجود . بهجت : مسأله مأموم نبايد بنا بر أظهر جلوتر از امام بايستد و أظهر اين است كه مىتواند مساوى امام بايستد ولى احتياط در اين است كه مساوى هم نايستد بلكه از امام عقبتر باشد ؛ و أفضل آن است كه اگر مأموم يك نفر است ، در طرف راست امام بايستد و اگر بيشتر هستند ، پشت سر او قرار بگيرند . < صفحة فارغة > [ مسأله 1433 - در نماز جماعت بايد بين مأموم و امام پرده نباشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1433 - ( در نماز جماعت بايد بين مأموم و امام پرده و مانند آن كه پشت آن ديده نمىشود فاصله نباشد ( 1 ) و همچنين است بين انسان و مأموم ديگرى كه انسان به واسطهء او به امام متصل شده است ( 2 ) ، ولى ( 3 ) ) اگر امام مرد و مأموم زن باشد چنانچه بين آن زن و امام يا بين آن زن و مأموم ديگرى كه مرد است و زن به واسطهء او به امام متّصل شده است پرده و مانند آن باشد اشكال ندارد . ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : بلكه بنا بر احتياط لازم شيشه و مانند آن نيز فاصله نباشد . . نورى : بلكه شيشه و مانند آن نيز نبايد فاصله باشد . . ( 2 ) فاضل : ولى اگر مأموم زن باشد و امام مرد ، فاصله شدن پرده و مانند آن اشكال ندارد و فاصله شدن پرده و مانند آن بين زن و مأموم ديگرى كه مرد است و زن به واسطهء او به امام متّصل شده است اشكال ندارد . ( 3 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام : خوئى ، سيستانى و تبريزى نيست ] مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1411 . زنجانى : مسأله در صحت جماعت شرط است كه بين امام و مأموم و همچنين بين مأموم و مأموم ديگرى كه واسطه بين مأموم و امام است ، حائلى نباشد ، ( مراد از حائل ، چيزى است كه مانع از ديدن شود ؛ مانند پرده و ديوار و امثال اينها ، بلكه به احتياط مستحب شيشه هم در بين نباشد . ) پس اگر در تمام احوال نماز يا بعض آن بين امام و مأموم يا بين مأموم و مأموم ديگرى كه واسطه اتصال است ، حائلى باشد كه مانع ديدن شود ، باطل است . ولى اگر امام مرد و مأموم زن باشد ، چنانچه بين آن زن و امام يا بين زن و مأموم ديگرى كه مرد است و زن به واسطهء او به امام متصل شده است ، پرده و مانند آن حائل شود ، اشكال ندارد .