مكارم : مسأله نماز جماعت از مهمترين مستحبّات و از بزرگترين شعاير اسلامى است . و در روايات ، فوق العاده روى آن تكيه شده است ، مخصوصاً براى همسايهء مسجد يا كسى كه صداى اذان مسجد را مىشنود بيشتر سفارش شده و سزاوار است انسان تا مىتواند نمازش را با جماعت بخواند . < صفحة فارغة > [ مسأله 1400 - اگر يك نفر به امام جماعت اقتدا كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1400 - ( در روايتى وارد شده است كه ( 1 ) ) اگر يك نفر به امام جماعت اقتدا كند ، هر ركعت از نماز آنان ثواب صد و پنجاه نماز دارد و اگر دو نفر اقتدا كنند هر ركعتى ثواب ششصد نماز دارد و هر چه بيشتر شوند ، ثواب نمازشان بيشتر مىشود تا به ده نفر برسند و عدهء آنان كه از ده گذشت ، اگر تمام آسمانها كاغذ و درياها مركب و درختها قلم و جن و انس و ملائكه نويسنده شوند ، نمىتوانند ثواب يك ركعت آن را بنويسند ( 2 ) . ( 1 ) صافى : در خبر است . . [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام : گلپايگانى و تبريزى نيست ] ( 2 ) [ اين روايت با تفصيل بيشترى در رساله آيت الله نورى آمده است ] خوئى ، سيستانى : مسأله در روايات معتبره وارد است كه نماز با جماعت بيست و پنج درجه افضل از نماز فرادى است . زنجانى : مسأله در روايات معتبره وارد شده است كه ثواب نماز با جماعت بيست و پنج برابر نماز فرادى ، يعنى نمازى كه تنها خوانده شود ، است . < صفحة فارغة > [ مسأله 1401 حاضر نشدن به نماز جماعت از روى بى اعتنايى جايز نيست ] < / صفحة فارغة > مسأله 1401 حاضر نشدن به نماز جماعت از روى بى اعتنايى ( 1 ) جايز نيست و سزاوار نيست كه انسان بدون عذر نماز جماعت را ترك كند . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) مكارم : و سبك شمردن ، حرام است . < صفحة فارغة > [ مسأله 1402 مستحب است انسان صبر كند كه نماز را به جماعت بخواند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1402 مستحب است انسان صبر كند كه نماز را به جماعت بخواند و نماز جماعت ( 1 ) از نماز اول وقت كه فرادى يعنى تنها خوانده شود بهتر است ( 2 ) . و نيز نماز جماعتى را كه مختصر بخوانند از نماز فرادى كه آن را طول بدهند بهتر مىباشد . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) صافى : اگر مقدارى از نماز اول وقت به تأخير بيفتد . . ( 2 ) خوئى ، زنجانى : ولى نماز فرادى در وقت فضيلت ، أفضل از نماز جماعت در غير وقت فضيلت است . . سيستانى : ولى بهتر بودن نماز جماعت در غير وقت فضيلت نماز ، از نماز فرادى در وقت فضيلت آن معلوم نيست . . تبريزى : بلكه نماز جماعت در غير وقت فضيلت از نماز فرادى در وقت فضيلت ، افضل است . . < صفحة فارغة > [ مسأله 1403 وقتى كه جماعت برپا مىشود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1403 وقتى كه جماعت برپا مىشود ، مستحب است كسى كه نمازش را فرادى خوانده دوباره با جماعت بخواند . و اگر بعد بفهمد كه نماز اولش باطل بوده ، نماز دوم او كافى است . مسأله 1404 اگر امام يا مأموم بخواهد نمازى را كه به جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند ( 1 ) در صورتى كه جماعت دوم و اشخاص آن غير از اول باشد ( 2 ) اشكال ندارد .