إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)
خوئى ، تبريزى ، نورى : مسأله در قضاى نمازهاى يوميه ترتيب لازم نيست ، مگر در نمازهايى كه در اداى آنها ترتيب هست ، مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا از يك روز اگر چه بهتر ( خوئى : در غير آنها نيز ) مراعات ترتيب است . سيستانى : بقيه مسأله ذكر نشده . زنجانى : مسأله در قضاى نمازهاى يوميه ترتيب لازم نيست بلكه مطابق احتياط استحبابى است ؛ مگر در نمازهايى كه در اداى آنها ترتيب لازم است ؛ مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا از يك روز ، كه در قضاى آنها نيز لازم است . بهجت : مسأله قضاى نمازهاى يوميه در صورتى كه ترتيب آنها معلوم باشد بايد به ترتيب خوانده شود ، مثلًا كسى كه يك روز نماز عصر و روز بعد نماز ظهر را نخوانده ، بنا بر اظهر و أحوط بايد اول نماز عصر و بعد از آن نماز ظهر را قضا نمايد . فاضل : مسأله احتياط واجب ، رعايت ترتيب در قضاء نمازهاى يوميّه است براى كسى كه ترتيب قضا شدن نمازهاى خود را مىداند و در نمازهايى كه در اداء آنها ترتيب لازم است ، مانند نماز ظهر و عصر ، لازم است در قضا ترتيب بين آنها رعايت شود . مكارم : مسأله در نماز قضا ترتيب لازم نيست ، جز در ميان قضاى ظهر و عصر و مغرب و عشاء از يك روز . < صفحة فارغة > [ مسأله 1376 اگر بخواهد قضاى چند نماز غير يوميه را بخواند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1376 اگر بخواهد قضاى چند نماز غير يوميه مانند نماز آيات را بخواند ، يا مثلًا بخواهد قضاى يك نماز يوميه و چند نماز غير يوميه را بخواند ، لازم نيست آنها را به ترتيب به جا آورد . مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1375 . < صفحة فارغة > [ مسأله 1377 اگر كسى نداند كه نمازهايى كه از او قضا شده ] < / صفحة فارغة > مسأله 1377 اگر كسى نداند كه نمازهايى كه از او قضا شده كدام يك جلوتر بوده ، لازم نيست به طورى بخواند كه ترتيب حاصل شود و هر يك را مىتواند مقدم بدارد . اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : سيستانى و مكارم نيست گلپايگانى ، صافى : مسأله گذشت در مسأله [ ( 1375 ) ] كه در قضاى نمازها ترتيب لازم نيست ، خصوصاً در صورتى كه ترتيب فوت را فراموش كرده باشد مگر در جايى كه در اداى آنها ترتيب واجب باشد ، ولى اگر بخواهد احتياط كند و مراعات ترتيب نمايد ، خوب است و اگر بخواهد طورى آنها را بخواند كه يقين كند به ترتيبى كه قضا شده به جا آورده است ، اگر قضاى يك نماز ظهر و يك نماز مغرب بر او واجب است و نمىداند كدام اوّل قضا شده ، احتياطاً بايد اوّل يك نماز مغرب و بعد از آن يك نماز ظهر و دوباره نماز مغرب را بخواند ، يا اوّل يك نماز ظهر و بعد از آن يك نماز مغرب و دوباره نماز ظهر را بخواند ، تا يقين كند هر كدام را كه اوّل قضا شده اوّل خوانده است . خوئى ، تبريزى : مسأله اگر ترتيب نمازهايى را كه نخوانده ، فراموش كند بهتر آن است كه طورى آنها را بخواند كه يقين كند به ترتيبى كه قضا شده به جا آورده است . مثلًا اگر قضاى يك