يا ملتفت شود كه سفر او ( 1 ) هشت فرسخ است ( 2 ) چنانچه به ركوع ركعت سوّم نرفته ، بايد نماز را دو ركعتى تمام كند ( 3 ) و اگر به ركوع ركعت سوم رفته نمازش باطل است ( 4 ) . و در صورتى كه به مقدار خواندن يك ركعت هم وقت داشته باشد ، بايد نماز را شكسته بخواند ( 5 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : تا مكانى كه منظور او بوده . . ( 2 ) زنجانى : ملتفت شود كه مقصد معيّن او در هشت فرسخى است . . ( 3 ) سيستانى : و اگر ركعت سوّم را تمام كرده ، نمازش باطل است . . ( 4 ) مكارم : و بايد شكسته بخواند . سيستانى : نمازش بنا بر احتياط باطل است . . ( 5 ) فاضل : يا قضا كند . گلپايگانى ، صافى : و امّا اگر قصد ملاقات شخصى را داشت و گمان مىكرد كه سر هفت فرسخى است بعد معلوم شد كه در سر هشت فرسخى است نمازش را بايد تمام بخواند ، مگر آن كه فعلًا قصد سفر هشت فرسخى نمايد . خوئى ، تبريزى ، زنجانى : بايد نماز را از سر شكسته بخواند ( زنجانى : و الَّا بايد نماز را شكسته قضا كند ) . سيستانى : بايد نماز را دوباره شكسته بخواند و اگر وقت نيست نماز را شكسته قضا كند . < صفحة فارغة > [ مسأله 1365 اگر مسافر بعضى از خصوصيات نماز مسافر را نداند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1365 اگر مسافر بعضى از خصوصيات نماز مسافر را نداند مثلًا نداند كه اگر چهار فرسخ برود و همان روز يا شب آن برگردد ( 1 ) بايد شكسته بخواند چنانچه به نيت نماز چهار ركعتى مشغول نماز شود و پيش از ركوع ركعت سوّم مسأله را بفهمد بايد نماز را دو ركعتى تمام كند ( 2 ) و اگر در ركوع ( 3 ) ملتفت شود نمازش باطل است ( 4 ) و در صورتى كه به مقدار يك ركعت از وقت هم مانده باشد بايد نماز را شكسته بخواند ( 5 ) . اين مسأله در رساله آيات عظام : بهجت و مكارم نيست ( 1 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : مثلًا نداند كه اگر چهار فرسخ برود و چهار فرسخ برگردد . . زنجانى : مثلًا نداند كه اگر رفتن و برگشتن بر روى هم هشت فرسخ باشد . . ( 2 ) تبريزى : و چنانچه بعد از قيام به ركعت سوم و قبل از ركوع بفهمد بنا بر احتياط نماز را دوباره اعاده كند . . ( 3 ) زنجانى : يا بعد از آن . . گلپايگانى ، صافى : در ركوع ركعت سوم . . ( 4 ) سيستانى : بنا بر احتياط . . ( 5 ) فاضل : يا قضا كند . زنجانى : و الَّا بايد نماز را شكسته قضا كند . خوئى ، تبريزى ، سيستانى : بايد نماز را از سر شكسته بخواند . < صفحة فارغة > [ مسأله 1366 مسافرى كه بايد نماز را تمام بخواند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1366 مسافرى كه بايد نماز را تمام بخواند اگر به واسطهء ندانستن مسأله به نيت نماز دو ركعتى مشغول نماز شود و در بين نماز مسأله را بفهمد ، بايد نماز را چهار ركعتى تمام كند ( 1 ) و احتياط مستحب آن است كه بعد از تمام شدن نماز دوباره آن نماز را چهار ركعتى بخواند . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست