responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 731

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


بوده ( 1 ) ، نمازى را كه تمام خوانده بايد ( 2 ) دوباره شكسته بخواند و اگر وقت هم گذشته بايد شكسته قضا نمايد ( 3 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله مكارم نيست ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : [ و ] هنوز وقت نماز باقى است نمازى را كه تمام خوانده بايد دوباره شكسته بخواند و اگر وقت گذشته قضا ندارد و در اين چهار مسأله كه ذكر شد اگر در خارج وقت نيز احتياطاً قضا نمايد خوب است . ( 2 ) بهجت : بنا بر احتياط واجب بايد . . ( 3 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : اگر بعد از اين كه وقت گذشته بفهمد قضا لازم نيست .
زنجانى : مسأله مسافرى كه مىداند نماز مسافر شكسته است ، اگر به گمان اين كه مقصد معين او كمتر از هشت فرسخ است تمام بخواند ، وقتى بفهمد كه مقصدش هشت فرسخ بوده ، نمازى را كه تمام خوانده بايد دوباره شكسته بخواند و اگر به جا نياورده يا بعد از وقت فهميد ، بايد نماز را شكسته قضا كند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1362 اگر فراموش كند كه مسافر است ] < / صفحة فارغة > مسأله 1362 اگر فراموش كند كه مسافر است و نماز را تمام بخواند ، چنانچه در وقت يادش بيايد ، بايد شكسته به جا آورد ( 1 ) و اگر بعد از وقت يادش بيايد ، قضاى آن نماز بر او واجب نيست ( 2 ) . ( 1 ) زنجانى : و اگر آن را به جا نياورد بايد شكسته قضا نمايد . . ( 2 ) فاضل : ولى اگر به علت نسيان حكم بوده ، به احتياط واجب قضاى آن را در خارج وقت به جا آورد .
مسأله اختصاصى بهجت : مسأله 1108 اگر از روى فراموشى نماز را شكسته بخواند با اين كه نمىدانست سفرش به اندازهء مسافت شرعى هست يا نه ، يا اين كه مىدانست به اندازهء مسافت نيست ولى بعد معلوم شد كه به اندازهء مسافت بوده ، بنا بر اظهر اگر نيّت قربت داشت ، اعاده لازم نيست .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1363 كسى كه بايد نماز را تمام بخواند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1363 كسى كه بايد نماز را تمام بخواند ( 1 ) ، اگر شكسته به جا آورد در هر صورت نمازش باطل است ( 2 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) مكارم : اگر عمداً يا از روى اشتباه يا فراموشى شكسته بخواند نمازش باطل است ، حتى اگر قصد اقامهء ده روز كرده و نمىدانسته كه بايد در اين حال تمام بخواند و نماز خود را شكسته خوانده ، احتياط واجب آن است كه به صورت تمام اعاده كند . ( 2 ) اراكى : و همچنين كسى كه قصد ماندن ده روز در جايى داشته باشد و نمىدانسته كه بايد تمام بخواند و شكسته خوانده ، بنا بر احتياط واجب بايد نمازش را اعاده يا قضا نمايد .
خوئى ، تبريزى : مگر مسافرى كه قصد ماندن ده روز در جايى داشته باشد و به جهت ندانستن حكم مسأله ، نماز را شكسته بخواند .
زنجانى : حتّى مسافرى كه قصد ماندن ده روز در جايى داشته باشد و به جهت ندانستن حكم مسأله ، نماز را شكسته خوانده بايد نماز را دوباره تمام بخواند .
سيستانى : و اين حكم در مورد مسافرى كه قصد ماندن ده روز در جايى داشته و به جهت ندانستن حكم مسأله ، نماز را شكسته خوانده بر اساس احتياط وجوبى است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1364 اگر مشغول نماز چهار ركعتى شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1364 اگر مشغول نماز چهار ركعتى شود و در بين نماز يادش بيايد كه مسافر است ،

731

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 731
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست